Lakunen

av (forfatter) og Bente Klinge (gjendikter).

Juritzen forl. 2010 Innbundet

Harrison Shepherd arbeider som kokk og sekretær i hjemmet til kunstnerekteparet Diego Rivera og Frida Kahlo. Han er også en ivrig observatør som skriver ned sine opplevelser i dagbøkene. Når bolsjeviklederen Trotskij ankommer familien, forandres Shepherds liv for alltid.

"Fra tid til annen leser man en bok som gjør at alt annet i livet virker ubetydelig. LAKUNEN er øm, tragisk og alltid gripende." Independent on Sunday Harrison Shepherd arbeider som kokk og sekretær i hjemmet til det berømte kunstnerekteparet Diego Rivera og Frida Kahlo. Noen ganger er han kokk, noen ganger sekretær, men først og fremst er Shepherd en ivrig observatør som nøye noterer sine opplevelser i omfangsrike dagbøker. Når bolsjeviklederen Trotskij ankommer familien, smyger revolusjonen seg inn i Shepherds bevissthet, og hans liv forandres for alltid. Fortellingen spenner fra en liten øy i Mexico i 1929, til USA under andre verdenskrig og kommunistjakten på 50-tallet, tilbake til havet utenfor Mexico City. LAKUNEN er en gripende og stor historie om tilhørighet, kjærlighet og ordenes makt til å skape og ødelegge. Barbara Kingsolver er en av de viktigste samtidsforfatterne i USA. For LAKUNEN mottok hun den anerkjente Orange Prize for skjønnlitteratur. "Kingsolvers gripende beskrivelse av livet i Mexico City fl ommer over av detaljer som vil gi deg følelsen av å være der. Tykke søte brød, sprudlende malte vegger, de nydelige, hvite føttene til en uoppnåelig kvinne." The New Yorker

Forlag Juritzen forl.

Utgivelsesår 2010

ISBN13 9788282050746

EAN 9788282050746

Omtalt tid 1900-1945 Etterkrigstiden

Omtalt sted USA Mexico

Omtalt person Frida Kahlo Diego Rivera Leo Trotskij

Den første boken jeg leste om forfatteren. Leste den i 2012. En til tider krevende, men god og lærerik roman. Et lite innlegg på bloggen min om denne finner du her

Herr Shepherd, du kan ikke hindre en vond tanke i å komme inn i hodet ditt. Men du trenger ikke å finne frem en stol og be den sette seg.

Første del av livet er barndommen. Den andre er ditt barns barndom. Og så den tredje, alderdommen.

...drukner sine sorger...inntil de fordømte greiene lærer seg å svømme

Den blekhudede gutten stod i vann til livet og skalv, mens han tenkte at dette var de verste ordene på ethvert språk: Du kommer til å bli overrasket.

Bøker som har cover som får meg iallefall til å lese baksiden av boka i butikken/biblioteket. (Blå og rød nyanser er tydeligvis nøkkelen når det gjelder meg!)

Bøker hvor handlingen i en og samme bok er plassert i flere tidsrammer. Utstilte bøker i biblioteklokalene februar 2016.

I år er det 20 år siden den aller første Baileys womens prize for fiction ble kåret og dette vil jeg feire med å lese alle bøkene.

• "Frodig sommer" av Barbara Kingsolver
  • "En liten hvit fjær" av Jacqueline Winspear