Vekten av stillhet

av (forfatter) og Pål Stokka (oversetter).

Vendetta forl. 2010 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

To familier opplever at døtrene forsvinner fra sengene sine i løpet av natten. Den ene, syv år gamle Calli Clark, er stum som følge av en traumatisk opplevelse. Nå som hun er forsvunnet frykter moren at det er hennes avgjørelse om å bli i et dårlig ekteskap som har kostet henne datteren.

En fuktig og varm augustmorgen våkner to familier og finner tomme senger på sine døtres soverom. Alle foreldres mareritt utfolder seg, en storstilt politiaksjon, intense etterforskere og det evige spørsmålet om hva som kan ha skjedd dem. Og hvem som står bak. Calli Clark er en snill og forsiktig syvåring, en dagdrømmer som har vært stum etter en traumatisk opplevelse. Callis mor, Antonia, forsøker å være en så god mor som mulig under omstendighetene. Et ekteskap i oppløsning og en fraværende og aggressiv ektemann. Nå, selv om hun nekter å tro at mannen kan være involvert i forsvinningen, er hun redd for at hennes avgjørelse om å bli i forholdet har kostet henne mer enn hennes datters stemme. To familier nå bundet sammen av spørsmålet om hva som hendte med barna deres. Kan sannheten ligge fanget i stillheten av de mørke hemmelighetene alle familier har?

Forlag Vendetta forl.

Omtalt sted USA

Veldig rørende og spennde og spesiell bok. Kan anbefales

Som fireåring opplever Callie noe traumatisk, og hun slutter å snakke. Hun gjør seg forstått med hodebevegelser og litt tegnspråk. Faren, Griff, er uberegnelig og takler Callies stumhet til tider svært dårlig.
I nabohuset bor Callies venninne, Petra. En varm augustmorgen er hun som sunket i jorden. Det samme gjelder Callie.
En leteaksjon iverksettes, men er det for sent for de to syvåringene?

Spennende med dystre undertoner.

Nå er jeg ferdig med Vekten av stillhet av Heather Gudenkauf, og jeg tror jeg likte boken godt. Jeg er usikker fordi den kan deles inn i to deler. I den første delen følte jeg språket ikke strakk til for å beskrive spenningen, men i de siste kapitlene ble beskrivelsene bedre slik at også spenningsnivået ble høyere.
Men, det at en hele tiden vet hva som skjer med Calli og hvor hun er tar noe bort fra spenningen. Det er ikke før i slutten av boken, når Calli er tatt vare på og en må finne ut hva som skjer ved hjelp av voksne som ikke vet så mye, at spenningen blir til å ta og føle på. Ganske tidlig i boken forstår en hvem som ikke er kidnapperen (vel, hmm – har ikke lyst til å komme med en spoiler her). Jeg kan kalle det den kidnapperen politiet er ute etter. Det er ikke før i slutten av boken en finner ut hvem han er og det er bra. Det kan bli for kjedelig med en bok hvor en har alle svarene på forhånd.
Hele min omtale finner du på bloggen min Betraktninger

En annerledes bok. Rørende og varm.

Det fikk ham til å le, men smilet nådde ikke øynene hans.

Følger trenden og lager liste

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

• "Livbåten" av Charlotte Rogan
  • "Et rike for sultne sjeler - roman" av Lorraine López