Himmelgraven

av (forfatter) og Tone Formo (gjendikter).

Gyldendal 2005 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Året er 1958 i Kina. Shu Wen og hennes mann er fulle av den tidlige kommunismens håp og entusiasme. Kejun lar seg verve som lege i hæren. Bare få måneder får Shu Wen beskjed om at hennes mann er blitt borte under kamp. Hun drar til Tibet for å lete. I tretti år vandrer hun i fjellene Nord-Tibet mens hun leter. Da hun endelig vender hjem til Kina, er ingenting som før.

Om kjærlighet og grusomhet .; en gripende og fascinerende dokumentarfortelling fra Kina og Tibet, av forfatteren bak lesersuksessen Stemmer i natten. I 1994 møtte Xinran kvinnen Shu Wen gjennom sitt berømte innringerprogram på kinesisk radio, og ble så sterkt preget av hennes livshistorie at hun har gjenfortalt den i denne boken. I 30 år .; et halvt liv .; vandret Shu Wen i fjellene Nord-Tibet, på leting etter sin forsvunne ektemann, soldat i Kinas hær. Dette er fortellingen om denne vandringen og dens konsekvenser. Foruten å gi et unikt innblikk i Tibets landskap, reiligion og nomader, gir historien et fascinerende beskrivelse av det komplekse forholdet mellom Tibet og Kina. Men mest av alt er Himmelgraven beretningen om hva det innebærer å ofre alt for den du elsker.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788205333970

EAN 9788205333970

Omtalt tid 1945-1999

Omtalt sted Kina Tibet

Omtalt person Wen Shu

"Det er ingen som liker å gråte, men tårer vanner sjelen."

Kort med vilje. Trenger sårt tips.

Part 2: Asia, Australia, New Zealand etc.
Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

Du har vel hørt uttrykket? Ting man ikke vet hvor kommer fra, eller kanskje heller ikke vet hvordan man endte opp med det… Disse bøkene har jeg fått, men reisen deres mellom forlaget og det at et familiemedlem sto med dem i en bærepose på trappa hos meg med andre fingeren på ringeklokka, nei, se det, vet jeg lite om… Altså, "datt av en lastebil", herved forklart.

En liste om viktige bøker som jeg har lest for å bli kjent med kinesisk kultur. Jeg har vært i Kina en del ganger og har lest en rekke bøker av kinesiske forfattere. Her er mine anbefalinger:

• "Kinas tause generasjon" av Xinran
  • "Stemmer i natten - kinesiske kvinner forteller" av Xinran