Englekraft

av (forfatter) og Hege Mehren (oversetter).

Omnipax 2004 Innbundet

Thilde har vært for lenge på kjøret, og strever med å komme ovenpå igjen. Men det er ikke så lett, når alt hun har er vonde minner og en flott sangstemme. En dag stiller hun seg opp sammen med pene, vellykkede Camilla, som synger julesanger på Strøget. Kanskje kan sangen være billetten ut av sumpen likevel? Dette er den første boken i en trilogi.

Englekraft er første roman i den erfarne danske forfatteren Bente Clods trilogi om ungjenta Mathilde . eller TaperThilde, som hun omtaler seg selv som i mørke stunder. Og dem er det mange av. Ikke desto mindre er dette en varm og livsbejaende fortelling om attenåringens kamp for å finne tilbake til det gode og viktige i livet etter lang tid på kjøret.
Det eneste Thilde har, bortsett fra rikelig med vonde minner fra to år på gatene, er en flott sangstemme. Drømmen er å komme inn i koret ved Sankt Annæ Gymnasium, og få synge Händels Messias, slik hun hørte den framført like før tante Lis ble syk og døde. Men det er fullstendig uoppnåelig. Så hva skal hun gjøre? Når de mørke tankene tar overhånd, er det mer enn fristende å bli med kjæresten Max til fristaden Christiania for å ta en blås og noen bajere og bare glemme det hele for en stund.
En iskald, pengelens dag like før jul trenger Thilde seg inn mellom to velstelte overklassejenter på hennes egen alder, der de står på Strøget og synger julesanger. Det blir starten på et umake, men livgivende vennskap mellom henne og legedatteren Camilla. Det viser seg at det ikke bare er Thilde som strever med å få livet til å henge sammen. Det kan være ensomt bak vellykkede fasader i Hellerups villastrøk også.

Forlag Omnipax

Utgivelsesår 2004

Omtalt sted København

Rett og slett bøker med smakfulle titler!

• "Body effex" av Bente Clod
  • "Til frokost spiser Vilde negler" av Ingvild Waalen Borch