Augustus

av (forfatter) og John Erik Bøe Lindgren (oversetter).

Cappelen Damm 2016 Innbundet

«Den beste historiske romanen noensinne skrevet av en amerikaner.» The Washington Post
I form av brev, notater og dagbøker følger vi keiser Augustus vei til makten og etableringen av den lange fredstiden, Pax Romana. Men like mye som en roman om storpolitikk er dette fortellingen om hvordan arv, omgivelser og tilfeldigheter kan forme et menneske. Og at vi alle har et personlig ansvar, uavhengig av hvordan vi velger å leve våre liv.

«Augustus er gripende, full av liv.»
Dan Piepenbring, The Paris Review

«Denne romanen om en aldrende hersker vil være intenst opplysende for alle som er klare til å legge moderne moralitet til side et øyeblikk for å kunne tilegne seg litt kunnskap om seg selv. (...) Det geniale med denne oppsiktsvekkende amerikanske forfatteren er at han viser hvordan liv som virker totalt merkelige kan være svært like våre egne.»
John Gray, New Statesman
«John Williams har etter Stoner og Butcher's Crossing scoret en herlig hat-trick med Augustus.»
De Morgen

ISBN13 9788202479671

EAN 9788202479671

Genre Historisk litteratur Biografisk litteratur

Omtalt tid Antikken

Omtalt sted Romerriket

Omtalt person Augustus

En flott roman med god blanding av fiksjon og fakta. Språket i boka er også imponerende og godt. Likte denne romanen og likte godt beskrivelsene til Augustus personlige opplevelser og de politiske opplevelsene. Det finnes flere deler i boka der ulike ting blir beskrevet og dette får forfatteren frem ved å ha et godt språk og ha en ganske god innsikt i de historiske hendelsene. Romanen får også frem tvil til mennesker og det tror jeg vil gjelde for alle menneskene til alle tider. God roman og leseverdig og rettferdiggjort ved de historiske hendelsene og et godt språk.

Jeg har laget en liste av ti bøker som har overrasket meg enten lest i år eller tidligere.

• "Det falne landet" av Patrick Flanery
  • "Satantango" av László Krasznahorkai