Stien med edderkoppredene

av (forfatter) og Tommy Watz (oversetter).

Solum 2018 Innbundet

«Pin går langs stier som slynger seg rundt elven, bratte skrån.inger hvor ingen dyrker noe som helst. Det finnes veier som bare han kjenner til, og som de andre guttene skulle ha gitt mye for å få vite om, det finnes et sted hvor edderkoppene bygger reder, og bare Pin vet om det, som den eneste i hele dalen, kanskje i hele fylket; ingen annen gutt har noensinne visst at det finnes edderkopper som bygger reder, bortsett fra Pin.»
I et trangt smug med hvelvede buer, i en ikke navngitt by i Nord-Italia, bor den ti år gamle, rappkjeftede Pin sammen med sin prostituerte søster. Mens krigen raser rundt ham, søker den ensomme skomakerlærlingen tilflukt i de voksnes verden. På det lokale vertshuset forteller han skrøner og synger grove viser for byens drankere, og det er for å imponere disse tvilsomme skikkelsene at han går med på å stjele pistolen til en tysk soldat som er en av søsterens faste kunder. Dette vågestykket blir opptakten til en eventyrlig fortelling om hvordan den foreldreløse Pin havner midt i motstandsbevegelsens kamp mot fascistene og tyskerne i fjellene i De ligurgiske alpene under de siste månedene av andre verdenskrig.

Forlag Solum

ISBN13 9788256019618