Quichotte

av (forfatter) og Ingrid Haug (oversetter).

Aschehoug 2020 Innbundet

Inspirert av Miguel Cervantes' klassiker skaper den middelmådige spionthrillerforfatteren Sam DuChamp skikkelsen Quichotte, en høvisk, men lettere forvirret selger. Han er besatt av å se på tv, og blir håpløst forelsket i en tv-stjerne. Sammen med fantasivennen Sancho drar Quichotte ut på en pikaresk reise gjennom USA for å vise seg fortjent til tv-stjernens gunst. Galant og modig trosser de tragikomiske farer i en tid der «Alt -Kan-Skje». Samtidig har Sam, som er i en midtlivskrise, sine egne store utfordringer.

På samme måte som Cervantes skrev Don Quijote for å harselere med sin tids kultur, tar Rushdie i Quichotte leseren med på en reise gjennom et land på randen av moralsk og åndelig kollaps.

«Ellevilt om en konfliktfylt verden. Den [romanen] virker frodig, burlesk og velinformert, tar opp i seg satiriske, frekt flirende elementer, eier et episk trøkk og et moralsk alvor det står respekt av.» Steinar Sivertsen, Stavanger Aftenblad (Terningkast 5)

ISBN13 9788203375514

EAN 9788203375514

Genre Humor

Omtalt sted USA

'All of us are in two stories at the same time,' said the sandwich lady. 'Life and Times. There is our own personal story, and the bigger story of what's happening around us. When both are in trouble simultaneosly, when the crisis inside you intersects with the crisis outside you, things get a little crazy.'

There once lived, at a series of temporary addresses across the United States of America, a traveling man of Indian origin, advancing years, and retreating mental powers, who, on account of his love for mindless television, had spent far too much of his life in the yellow light of tawdry motel rooms watching an excess of it, and had suffered a peculiar form of brain damage as a result.

• "The shadow king" av Maaza Mengiste
  • "Klingsor" av Torgny Lindgren
  • "Tidens larm" av Julian Barnes
  • "Hvite tårer" av Hari Kunzru
  • "Dunbar" av Edward St. Aubyn
  • "Atlas over u-oppdagede øyer - et hav av myter og mysterier, fantasier og bedrag" av Malachy Tallack
  • "Seg til inkjes - roman" av Lars Svisdal