Lanny

av (forfatter) og Arne Ruste (oversetter).

Gyldendal 2019 Innbundet

Max Porter gjorde stor kritikersuksess med "Sorg er den greia med fjær". Nå er han tilbake med en særegen og poetisk ny roman.

Urfader Snylterot har akkurat våknet fra slumringen sin i skogen. Han lytter til stemmene fra landsbyen. Betroelser fra fulle folk, sladder på gatehjørnene og intime samtaler hjemme i husene. Stemmekoret kommer fra menneskene som bor der, og de som bodde der for hundrevis av år siden. Det tilhører Englands gåtefulle fortid og forvirrende nåtid. Urfader Snylterot lytter aller mest etter den lyse stemmen til en helt spesiell liten gutt, Lanny, som akkurat har flyttet til landsbyen med foreldrene sine.

Lanny er en drømmende og forunderlig ode til annerledeshet og fantasi, til vennskap, ungdom og kjærlighet. Da Max Porter debuterte med Sorg er den greia med fjær i 2017, vakte den stor begeistring blant anmeldere og lesere. Lanny er hans lenge etterlengtede andreroman, der Porters språk på karakteristisk vis hele tiden nærmer seg poesien.

ISBN13 9788205516588

EAN 9788205516588

Omtalt sted England

Which do you think is more patient, an idea or a hope?

He was crouched in the septic tank watching this and he found it very pleasing. He saw in it an aspect of himself, of his part in things. He watched the boy’s mum mashing a hedgehog, turning panic stricken animal into watery blood-spike soup, and he loved it very much, same as Mrs Lartan stamping on a poisoned mouse to finish it off, same as John and Oliver shooting Jackdaws at the tip, same as Jean drowning wasps in her jam trap. One day as good as any in the human war against others

Målet er 65 bøker.

• "Informasjonen - roman" av Bår Stenvik
  • "Min kinesiske farmor" av Lars Saabye Christensen
  • "Riv av seg ansiktet - dikt" av Martin Ingebrigtsen
  • "Bøen - noveller" av Joakim Hunnes
  • "Atlas over u-oppdagede øyer - et hav av myter og mysterier, fantasier og bedrag" av Malachy Tallack