Klingsor

av (forfatter) og Per Qvale (oversetter).

Gyldendal 2015 Innbundet

Torgny Lindgren er tilbake med en kritikerrost roman om det skapendes vilkår. Aldri har middelmådighet blitt fortalt så stort!

Sannheten er at han aldri utviklet seg som kunstner. Han ble ikke bedre, han ble ikke dårligere ... Samtidig var dette hans storhet, ved aldri å svike seg selv forble han middelmådig og grandios, hvor dypt man enn borer i den svenske kunsthistorien, finner man alltid Klingsor nede på de største dypene.[...]
Den middelmådige kunstneren Klingsor portretteres med varme, humor og inderlighet. Vi følger ham fra hans kunstneriske åpenbaring i møte med et skjevt glass på en stubbe i skogen, via brevkurs i tegning og maling med den eldre og engasjerte Fanny, til Paris i sporene etter sine franske forbilder i stilleben. Hans oppturer og nedturer, og ikke minst hans - i noens øyne reaksjonære - forestillinger og teorier om kunsten og verden. Med det gripende portrettet av den ukjente kunstneren Klingsor viser Lindgren nok en gang at han er av høy litterær klasse. Aldri har middelmådighet blitt fortalt så stort.

Utgivelsesår 2015

ISBN13 9788205478152

EAN 9788205478152

• "Quichotte" av Salman Rushdie
  • "Slekter" av Erlend O. Nødtvedt
  • "The wall" av John Lanchester
  • "Solknokler - roman" av Mike McCormack
  • "Eventyrlig evolusjon - hvorfor fisker klatrer i fosser og flaggermus gir blod" av Hanna Nyborg Støstad
  • "Mørkerom - roman" av Mette Karlsvik
  • "Hutchinsons eftf. - roman" av Geir Pollen