Første kjærlighet, siste olje

av (forfatter), Einar Blomgren (oversetter) og John Erik Lindgren (oversetter).

Gyldendal 2018 Innbundet

Ian McEwans kritikerroste debut. Nå for første gang på norsk.

Ian McEwan debuterte i 1975 med novellesamlingen Første kjærlighet, siste olje (First Love, Last Rites), og regnes som en av Vestens aller største nålevende forfattere. Romanene hans ter seg ofte som kammerspill, og forfatteren leker ofte med etiske dilemmaer og eksistensielle spørsmål, gjerne ikledd det burleske og groteske. Som forfatter er han en kameleon som evner å tre inn i stadig nye omgivelser, og med titler som Ved Chesil Beach, Om Forlatelse og sist Nøtteskall, en kreativ og moderne omskriving av Shakespeares Hamlet, sett fra et fosters synsvinkel, viser han en forkjærlighet for nye miljøer, og ikke minst en stor evne til lek. Å tre inn i en bok av Ian McEwan er å aldri vite hva som venter bak neste dør. De åtte novellene i Første kjærlighet, siste olje, skrevet av den da 27 år gamle McEwan, kaster et ekko inn i det videre forfatterskapet hans. Romanene er spisset, kanskje mer modne nå, men Første kjærlighet, siste olje er, slik anmelderne i 1975 gjenkjente den som, en brilliant debut av en svært lovende forfatter.

ISBN13 9788205516663

EAN 9788205516663

Suverent apråk, som vanlig. Men sitter igjen med ganske ekle (creepy) følelser etter hver novelle. Ingen feel-good bok. Det er i hvert fall sikkert. Ikke desto mindre er det en absolutt lesverdig bok.

Ian McEwans debutbok som kom ut i 1975 men først nå utgitt på norsk er både grotesk og motbydelig. En mildt sagt mørk novellesamling hvor han tar opp samtidsproblemer. Anbefales!

Link til omtalen min: Første kjærlighet, siste olje

• "Torsdagstribunalet" av Michel Laub
  • "Det falne landet" av Patrick Flanery