Mars-salongen

av (forfatter) og Kyrre Haugen Bakke (oversetter).

Gyldendal 2019 Innbundet

Sterk roman om livet på innsiden av murene, fra forfatteren av Flammekasterne.

Romy Hall soner to livstidsdommer for å ha drept en mann som forfulgte og plaget henne. På innsiden av murene er dagene endeløse, fylt av meningsløse gjøremål. Det er de fargerike personlighetene blant de innsatte - og historiene de forteller - som gjør hverdagen levelig. De snakker med hverandre gjennom kloakkrørene og drikker sprit framstilt i noens gamle sokker.
På utsiden av murene har Romy minner fra en tøff oppvekst i San Francisco og fra den tiden hun jobbet på strippebula Mars-salongen. Men det mest verdifulle hun har, er den sju år gamle sønnen Jackson som bor hos moren hennes. Da moren dør, blir sønnen tatt hånd om av myndighetene, og Romy blir desperat etter å hjelpe ham.
Mars-salongen forteller en rystende historie om livet i fengsel - om volden og meningsløsheten, men også om samholdet og latteren. Rachel Kushner skildrer mesterlig hvor absurd institusjonslivet kan være - og hvor smertelig det er å kjempe en kamp man er nødt til å tape.

ISBN13 9788205516052

EAN 9788205516052