Tidens larm

av (forfatter) og John Erik Bøe Lindgren (oversetter).

Cappelen Damm 2016 Innbundet

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788202508357

EAN 9788202508357

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 1918-1939

Omtalt sted Russland

Omtalt person Dmitrij Sjostakovitsj

Rystende, velskrevet fortelling om moralsk forfall. Barnes tar for seg tre kriser i livet til komponisten Sjostakovitsj for å illustrere hvordan Stalin og hans nærmeste etterfølgere bruker terror og psykisk press til å kue ham. Under den Den store terroren på 1930-tallet reagerer Sjostakovitsj med velbegrunnet frykt, men etterhvert tar hans ettergivenhet overfor Makten mer preg av feilslått ironi og feighet. Hvordan kan man leve med sånt? Kan den gode musikken likevel overleve trass i andres motvilje og egen selvforakt? Barnes får likevel godt fram dilemmaene som Sovjetunionen stilte selv de mest framtredende innbyggerne sine overfor.

He had betrayed himself, and he had betrayed the good opinion others still held of him. He had lived too long.

Han sendte et telegram der det sto at han ikke var frisk og dessverre ikke i stand til å overvære sin egen henrettelse.

The natural progression of human life is from optimism to pessimism; and a sense of irony helps temper pessimism, helps produce balance, harmony.

If you turned your back on irony, it curdled into sarcasm. And what good was it then? Sarcasm was irony which had lost its soul.

Hva kunne settes opp mot tidens larm? Bare musikken som er inne i oss selv - musikken i vårt innerste - som enkelte kan forvandle til virkelig musikk. Som med tiden, dersom den er sterk og sann og ren nok til å overdøve tidens larm, forvandles til historiens hvisken. det var dette han holdt fast ved

I flere epoker har det skortet på personlig frihet og trygghet i Øst-Europa. Historikere og journalister har skrevet mye, men skjønnlitteraturen gir et vel så godt bilde om hvordan undertrykkelsen virker inn på det enkelte mennesket. Her er noen bøker jeg har lest: noen klassikere, andre ganske nye. (Sist redigert 26.2.23).

Listen er under arbeid.
Vi fikk spørsmål i biblioteket om romaner om komponister. Vi tok oss friheten til også å ta med biografier som står med fagbøkene, hvis de har et skjønnlitterært preg.

Nytt år nye muligheter

• "The wall" av John Lanchester