The guest cat

2016 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Se på denne utgaven hos amazon.com Kjøp boka hos ark.no

The Sunday Times and New York Times Bestseller A couple in their thirties live in a small rented cottage in a quiet part of Tokyo. They work at home as freelance writers. They no longer have very much to say to one another. One day a cat invites itself into their small kitchen. She is a beautiful creature. She leaves, but the next day comes again, and then again and again. New, small joys accompany the cat; the days have more light and colour. Life suddenly seems to have more promise for the husband and wife; they go walking together, talk and share stories of the cat and its little ways, play in the nearby Garden. But then something happens that will change everything again. The Guest Cat is an exceptionally moving and beautiful novel about the nature of life and the way it feels to live it. Written by Japanese poet and novelist Takashi Hiraide, the book won Japan's Kiyama Shohei Literary Award, and was a bestseller in France and America.

Utgivelsesår 2016

Omtalt sted Japan

Eg vart overraska over at det var mest negativ omtale av denne boka her! Eg syntes boka er ein fin og var liten roman. Det er to livstrøytte, urbane og intellektuelle menneske som i denne boka opplever naturen sterkare og meir intenst - bl.a. gjennom ein vakker katt som kjem og går som den vil. Dei blir fasinert og glad i den sjølv om dei ikkje får klappe den. Ekteparet leiger eit anneks som ligg inn mot ein fin gammel hage. Det som skjer rundt i hagen og huset blir viktigare og viktigare for dei. Hovudpersonen leikar til og med med ein øyenstikker i hagen. Me får detaljerte og poetiske beskrivelsar av det vakre huset og hagen. Etterkvart ser dei og kan gle seg over livet rundt seg på ein annan måte enn før.

Eg er glad i kattar, og tenkte derfor at dette måtte vere ei bok som ville vere midt i blinken for meg. Og jau då, det var mange ting eg likte ved boka. Katteskildringane er veldig flotte, og ein må vel også kunne kalle dei poetiske. Då var det litt verre med menneskeskildringane. Eg greide ikkje heilt å få taket på personane i denne boka. Er japanarar så grunnleggande ulike meg sjølv at eg ikkje forstår meg på dei, eller er det forfattaren eg ikkje forstår meg på, eller kanskje har oversetjinga forvrengt eit eller anna? Noko er det i allefall, noko som gjorde at eg ikkje kunne kjenne meg att i stort av det personane gjer eller tenker.

Forteljarstemma er den til ein relativt ung, gift mann som saman med kona leiger eit anneks til ein herskapsvilla. Dei har vært igjennom ei slags krise, utan at ein får vite noko større om det, men ein får vite at ingen av dei er interessert i at dei skal ha ungar. Heller ikkje kjæledyr, for den del. Men ein av naboane til huset dei har flytta inn i har ein nydeleg kvit katt, og denne katten byrjar å vitje ekteparet. Dei blir så begeistra for denne katten at dei nærmast tilber den. Ein får etter kvart inntrykk av at heile livet deira dreier seg om denne inntrengaren i heimen deira. Men kan denne lånte lukka vare? (Ja, det er eit leiande spørsmål)

Eg vil ikkje seie at eg er skuffa over boka, men i og med at eg hadde vanskar med å setje meg inn i hovudpersonane sin stad så kjende eg på at eg ikkje fekk fullt utbytte av den. Vingla mellom terningkast 3 og 4, men enda til slutt på det siste.

Läser norska översättningen som talbok och då heter den Katten. Inläsningen är gjord av en av mina favoriter Duc Mai-The.

I et lite hus utenfor Tokyo, bor et barnløst par i trettiårene. Begge jobber hjemmefra, og de snakker knapt med hverandre lenger. Så dukker en sjarmerende katt opp. Den vekker gleden i paret, de begynner å kommunisere igjen, og planlegger framtiden. Så skjer det noe som endrer alt nok en gang.

Aprilutfordring fra Trondheim folkebibliotek - «les en bok av en forfatter du ikke har lest før».

Registrerer at mange liker denne, men den falt ikke i smak hos meg.

Helt greit bok, men ikke noe mer. Holder såvidt til en 3er. Fullførte den ettersom den var så kort, så det var greit med ei bok jeg ikke trengte følge så mye med på. Ikke så mye som skjer i grunn!

Når man tenker på hvordan noe oppstår som en følge av et uendelig antall forutgående hendelser, som av nødvendighet er bundet sammen i en gitt rekkefølge, er hukommelsen svevende saker.

Om jeg benytter et ord som skjebne, skyldes det ikke at jeg har noen spesiell forkjærlighet for dette ordet, men snarere at det den vesle katten førte med seg på sine stadig hyppigere visitter fra nabohuset, ikke kan beskrives på noen annen måte.

Nyttårsdagen var det Chibi som hadde æren av å være årets første lykkønsker. Det er det man kalles når man går fra hus til hus og ønsker folk godt nytt år. Riktignok hadde lykkønskeren kommet anstigende gjennom vinduet, noe som ikke tilhører sedvanen, og det uten å ynde et ord, men hun satt med forpotene pent samlet foran seg, viste hun med all mulig tydelighet at det å hilse høytidelig, det var noe hun kunne.

Chibi krøp sammen, fortsatt med forpotene samlet, åpnet kjeften og nistirret på meg, hun så ut som hun skulle til å brøle som et mannevondt udyr. På toppen av det hele, inntok hun angrepsposisjon. Det kunne utvilsomt tolkes som en dydig ung kvinnes forkjøpsangrep mot en potensiell overgriper.

Forsynet kan sammenliknes med de fossende elver som når de går over sine bredder legger slettene under vann, river ned trær og bygninger og flytter jordmasser snart hit, snart dit, mens alle flykter unna, eller gir etter for deres voldsomme kraft uten på noen måte å stå imot.

Noen av oss har en forkjærlighet for asiatiske bøker, og her er noen favoritter

Listen Skjønnlitterære katter ^..^ inneholder skjønnlitterære voksenbøker hvor katter spiller en av hovedrollene. Kom gjrne med tips så vi får med alle på listen. Både skjønnlitterære titler og historier fra virkeligheten er velkomne.

Denne listen inneholder bøker jeg har lest i 2016. Inkluderer også bøker jeg har startet på tidligere, men som fullføres i løpet av dette året.
Målet er å lese minst en bok i uka!

Jeg har laget en liste av ti bøker som har overrasket meg enten lest i år eller tidligere.

Saknar ein funksjon på bokelskere der ein kan markere når ein anskaffa seg dei enkelte bøkene. Lagar derfor eigne lister fom 2018 for å bøte på dette.

• "Prinsesse Bari" av Hwang Sok-Yong
  • "Mannen og katten - en kjærlighetshistorie" av Nils Uddenberg