Prinsesse Bari

av (forfatter) og Jarne Byhre (oversetter).

Font 2015 Innbundet

Ungjenta Bari blir født i Nord-Korea, men for sine foreldre, som ønsket seg en sønn, er hun bare en byrde. Etter å ha mistet sin familie i 1990-årenes sult- og flomkatastrofer må hun flykte fra landet. Hun søker tilflukt i Kina, før hun smugles videre med skip til London, hjertet i det gamle britiske imperiet som i kjølvannet av 11. september og Irak-krigen syder av etniske, religiøse og språklige spenninger. Omgitt av illegale innvandrere fra hele verden, tar Bari seg jobb som massøse. Men hun kan mer enn å lindre fysiske plager. Fra sin bestemor har hun arvet evnen til å sette seg inn i andre menneskers lidelse, og til å reise gjennom drømmer til fortiden og fremtiden. Mens hun selv utsettes for ulidelige prøvelser etter å ha mistet mann og barn, tyr den unge kvinnen fra verdens utkant til eldgammel koreansk sjamanisme for å finne livseliksiren som kan bringe fred og forsoning til døde og levende.

Forlag Font

Utgivelsesår 2015

Omtalt sted London Nord-Korea

Det hele starter i Nord-Korea, der Bari er yngstejenta i en stor søskenflokk med bare jenter. Hun mister familien sin på 90-tallet. Hun drar til Kina, og derfra smugles hun til London. Bari har en unik evne, arvet fra farmoren, - hun kan kjenne andres lidelse og tanker.
En tankevekkende og interessant historie.

Mitt første møte med denne forfatteren. "Prinsesse Bari er et høydepunkt i hennes forfatterskap. Uten tvil den mest kraftfulle romanforfatteren i dagens st- Asia skrev nobelprisforfatter KENZABURO OE. Derfor var d med stor spenning jeg begynte å bla i boka. Men den innfridde ikke helt. Jeg har lest bedre bøker fra Asiatiske forfattere. Men for all del, språket, historiefortellingen var god. Har jeg lagt listen for høyt?

Sidene 116-117 er utrolig aktuelle.

Det hadde skjedd så mye grusomt med familien vår i løpet av så kort tid, at når jeg lå tett inntil farmor og hørte far snorke like ved inngangen, følte jeg meg lykkelig. Det var blitt et levende hus!

Tips mottas med takk!

Noen av oss har en forkjærlighet for asiatiske bøker, og her er noen favoritter

• "Armauer" av Liv Mossige
  • "Kvinnen uten ansikt" av Robert Dugoni