Levende og døde

av (forfatter) og Vivian Evelina Øverås (oversetter).

Pax 2017 Innbundet

Brutalt vakker roman fra vinneren av den internasjonale Man Booker-prisen

«En stilmessig og følelsesmessig triumf ... En samtale som vi sjelden hører begge sider av: De levende snakker til de døde, og de døde svarer.» Sunday Telegraph

I Gwangju i Sør-Korea i 1980 slås et folkeopprør brutalt ned av hæren. Blant de drepte ungdommene leter fjorten år gamle Dong-ho etter sin beste venn. Hvis han finner ham, vil han være levende eller død? Og hva vil skje med Dong-ho selv? Menneskene han blir kjent med, og de som står ham nær, blir alle merket av massakren, enten de er ofre, etterlatte, eller opplever tortur, sensur eller fornektelse i årene etter tragedien som rammet dem.

Levende og døde er et sterkt og vakkert portrett av en ung gutt som dras inn i hendelser større enn ham selv, av menneskene rundt ham, og av et land som fortsatt preges av sårene fra fortiden. Samtidig er det en universell bok om menneskelig utholdenhet og mot, en tidløs og moderne roman og et stilistisk mesterstykke som bekrefter Han Kangs posisjon som en av vår tids viktigste forfattere.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2017

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Sør-Korea

Fra min bokprat om denne boka:
I denne romanen får vi innblikk i en historisk hendelse jeg ikke hadde hørt om: De Sør-Koreanske myndighetenes massakre på sivilbefolkningen i byen Gwangju i 1980. Han Kang er selv fra området. Istedenfor den store, historiske skildringen får vi små blikk inn i tida før, under og etter massakren. Ungdommen som sitter på vakt ved gymsalen der alle likene legges for identifisering. Den som sitter på bar mange år etter og drikker fordi minnene er uutholdelige. Foreldrene som aldri finner ut helt hva som skjedde med barnet sitt. Den døde som ligger i en haug i skogen. Språket er lavmælt, rolig, ganske poetisk, og det får virkelig fram det brutale i overgrepene som skjer. Dette er rett og slett rystende skrevet om volden som bor i oss mennesker, om hvor plutselig den dukker opp og om hvor mye den skader, også lenge etter at den har skjedd.
Forfatteren har tidligere vunnet den internasjonale Man Booker-prisen.

Stedet er Gwangju i Sør-Korea. Året er 1980. Folket gjør opprør, men blir brutalt stoppet av hæren. Det ligger døde kropper overalt. Midt i kaoset leter 14 år gamle Dong-ho etter bestevennen. I årene som følger, får vi historien til flere, som alle er merket av de grusomme hendelsene.
Sterk lesning om ukjent drama, for min del. Synes det var litt vanskelig å henge med på hvem de enkelte fortellerstemmene var til enhver tid.

Brutalt vakker blir den omtalt som, og det virker passende. Aldri før har jeg lest en vakrere beskrivelse av åtselsmarker som spiser seg inn på lik (skjønt jeg har vel aldri lest en vakker beskrivelse av det)... Det er brutale hendelser, som er ukjente for de fleste av oss som tenker på Sør-Korea som den siviliserte delen av Korea-halvøya. Selv om det enkelte ganger er vanskelig å skille de enkelte stemmene fra hverandre, så flettes de sammen til et vakkert, vart og mangefasettert, men brutalt vitnesbyrd om regjeringens brutale slag mot et folkelig opprør.

Marerittene er ingenting sammenlignet med minnene som trekker deg ut av søvnen og venter stille ved sengekanten.

Barnegråt kunne høres fra en av sengene. Mamma, kan du lukke vinduet? Det er allerede igjen. Lukk det mer. Kan du ikke lukke det mer?

Dere ble fortalt at trær trekker pusten kun én gang i døgnet. De drikker dypt av lufta når sola står opp, og puster langsomt ut karbondioksid når den går ned. Slik står trærne rundt deg nå, og holder tålmodig pusten mens regnet driver mot dem

Jeg glemmer det aldri, at menneskene jeg møter hver dag, alle er en del av denne menneskeheten.

Spørsmålet vi sitter igjen med er dette: Hva vil det si å være menneskelig? Hva skal til for å unngå at menneskelighet blir til noe annet?

Noen av oss har en forkjærlighet for asiatiske bøker, og her er noen favoritter

• "Sophie Starks liv og død" av Anna North
  • "Mann, tiger" av Eka Kurniawan