Skinnende gull, glitrende smaragd

av (forfatter) og Vibeke Saugestad (gjendikter).

Gyldendal 2011 Innbundet

Boka inneholder ni noveller. Novellenes handling er lagt til Kina i det 21. århundret, og beskriver et samfunn der den økonomiske utviklinga har skapt nye og uventede situasjoner for den jevne kineser.

Stilsikre historier fra det moderne Kina

Handlingen i disse historiene er hentet fra Kina i det 21. århundret ? der rivende økonomisk utvikling har skapt nye og uventede situasjoner for den jevne kineser: beboere i nedslitte boligblokker som overveldes av oppgangen i boligprisene; en lokal forretningskvinne som har begynt å la kvinner i nød bo i herskapshuset sitt; en gruppe kvinner som sent i livet blir berømte da de starter et privat etterforskningsbyrå for å avsløre utro ektemenn.
Men under den blanke overflaten av rikdom og muligheter strever enkeltmennesker med å orientere seg i det ukjente landskapet som er det moderne Kina ? og deres skjebner blir bestemt like mye av de historiske omstendighetene som omgir dem, som deres egne valg. Skinnende gull, glitrende smaragd er en innsiktsfull rapport fra en verden i endring, og bekrefter Yiyun Li som en forfatter man ikke bør gå glipp av.

ISBN13 9788205406711

EAN 9788205406711

Omtalt tid 2000-tallet

Omtalt sted Kina

Anbefales. Troverdig innblikk i Kinesisk hverdagsliv

De var ensomme og triste mennesker, alle tre, og kom ikke til å gjøre hverandre noe mindre triste, men de kunne, med største forsiktighet, skape seg en verden med rom for den ensomheten de levde i.

Jeg er sikker på at jeg aldri har dukket opp i drømmene hennes, for det er sjelden slik at de menneskene vi bevarer i våre egne minner, har rom for oss i sine.

Ansiktet til Fusang strålte ikke lenger av mild ynde, det glødet av sinne og hat. Dette var prisen de betalte for å være mødre, tenkte Yilan, det at kjærligheten til ens eget barn gjorde resten av verden til potensielle fiender. Og selv idet hun forsøkte å finne noen forsonende ord for å overbevise Fusang om at hun ville gjøre alt hun ba om, visste Yilan at den sfæren de hadde bygget opp sammen, basert på kjærlighet og tillit, var lagt i grus, og at de ville holde hverandre fanget så lenge de bodde under samme tak.

Jeg er heldig med at jeg reagerer tregt på nyheter - det har spart meg for mye drama her i livet, ettersom en eventuell virkning først kommer mye senere, i ensom meditasjon.

Det er bare de som lever i fortiden, som har plass i hjertet sitt til folk fra den gang; denne mannen har utvilsomt suksess nok til kun å leve i nuet, der mange mennnesker opptar plassen i hjertet hans, kanskje altfor mange.