Arkiv over bortkomne barn

av (forfatter) og Ingrid Melfald Hafredal (oversetter).

Cappelen Damm 2020 Innbundet

ISBN13 9788202572099

EAN 9788202572099

Omtalt sted USA Mexico

En familie på fire, mor, far, gutt og jente, reiser fra New York på en roadtrip sørover. Faren vil til områdene der apasjene en gang holdt til. Moren vil til grensen mot Mexico for å redde to immigrantbarn.

På veien blir det plass for både, latter, gråt, krangling og lek. Det blir deres siste tur som familie.

Barna ved grensen til USA, har reist fra hjemmene sine med en såkalt Coyote. Han skal hjelpe dem over grensen, men ikke alle kommer så langt.

De to forskjellige reisene bindes sammen, og blir til en historie om det å være menneske i en umenneskelig verden.

Nydelig språk, og en annerledes historie. Har fått strålende kritikker, og tidligere president, Obama, har den som en av sine favoritter fra 2019.
Synes andre halvdel var best. Der fløt det bedre, for første del var noe ensidig og kjedelig.

Stories are a way of subtracting the future from the past, the only way of finding clarity in hindsight

Our mothers teach us to speak, and the world teaches us to shut up.

I ekteskapet finnes det bare to slags pakter: pakter som én person insisterer på å ha, og pakter som den andre insisterer på å bryte.

Mamma kom til å begynne å tenke på oss på samme måte som hun tenkte på dem, de bortkomne barna. Hele tiden, med hele hjertet. Pappa kom til å konsentrere seg om å finne ekkoene våre, i stedet for alle de andre ekkoene han jaktet på.

Mens jeg nå lytter til dem, innser jeg at det er de som forteller historien om de bortkomne barna. De har fortalt den hele tiden, igjen og igjen i baksetet på bilen over de siste tre ukene, men jeg har ikke lyttet oppmerksomt nok på dem.

Liste over bøker i utfordringen.

• "Quichotte" av Salman Rushdie
  • "Ut av mørket, skinnende lys - (en sannferdig beretning om doktor David Livingstones siste år og dager på jorden og om hans siste reise fra Afrikas indre ut til kysten, fortalt av hans afrikanske ledsagere, i tre bind)" av Petina Gappah
  • "Skabelon - roman" av Malin C.M. Rønning
  • "Jeg går og lever - roman" av Mirja Unge