Arkiv over bortkomne barn

av (forfatter) og Ingrid Melfald Hafredal (oversetter).

Cappelen Damm 2020 Innbundet

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788202572099

EAN 9788202572099

Omtalt sted USA Mexico

Gikk over til å høre den engelske lydboken og det var en opplevelse i seg selv. Nærmest en fornyelse av lydboksjangeren og kanskje noe norske lydbøker kan hente inspirasjon fra. Det krever kanskje en bok som dette som i seg selv utforsker hva roman-sjangeren kan være, men det er uansett spennende å se hvordan små grep gjør lytteopplevelsen helt egen.

En familie på fire, mor, far, gutt og jente, reiser fra New York på en roadtrip sørover. Faren vil til områdene der apasjene en gang holdt til. Moren vil til grensen mot Mexico for å redde to immigrantbarn.

På veien blir det plass for både, latter, gråt, krangling og lek. Det blir deres siste tur som familie.

Barna ved grensen til USA, har reist fra hjemmene sine med en såkalt Coyote. Han skal hjelpe dem over grensen, men ikke alle kommer så langt.

De to forskjellige reisene bindes sammen, og blir til en historie om det å være menneske i en umenneskelig verden.

Nydelig språk, og en annerledes historie. Har fått strålende kritikker, og tidligere president, Obama, har den som en av sine favoritter fra 2019.
Synes andre halvdel var best. Der fløt det bedre, for første del var noe ensidig og kjedelig.

Stories are a way of subtracting the future from the past, the only way of finding clarity in hindsight

Our mothers teach us to speak, and the world teaches us to shut up.

I ekteskapet finnes det bare to slags pakter: pakter som én person insisterer på å ha, og pakter som den andre insisterer på å bryte.

Mamma kom til å begynne å tenke på oss på samme måte som hun tenkte på dem, de bortkomne barna. Hele tiden, med hele hjertet. Pappa kom til å konsentrere seg om å finne ekkoene våre, i stedet for alle de andre ekkoene han jaktet på.

Mens jeg nå lytter til dem, innser jeg at det er de som forteller historien om de bortkomne barna. De har fortalt den hele tiden, igjen og igjen i baksetet på bilen over de siste tre ukene, men jeg har ikke lyttet oppmerksomt nok på dem.

Bøker som handler om mennesker som må forlate sitt land og som gir oss et nytt perspektiv og forståelse av innvandring.

Vi møter dette daglig i nyhetene, men uten å ta innover oss det menneskelige aspektet og desperasjonen.

Innspill til flere bøker på listen mottas med takk og innledes fortløpende.

Elena Ferrante, the bestselling pseudonymous Italian author behind "My Brilliant Friend", has named her favourite 40 books by female authors around the world.

Deler her Elena Ferrante sin fullstendige liste, inkludert beskrivelser av alle bøkene på listen. God og variert inspirasjon til hva man kan lese av kvinner fra hele verden.

Liste over bøker i utfordringen.

• "Vassarv - roman" av Inger Bråtveit
  • "Støv - roman" av Yvonne Adhiambo Owuor