Malina

av (forfatter) og Sverre Dahl (oversetter).

Bokvennen 1997 Innbundet

Malina var planlagt som første del av en romansyklus som er blitt kalt en prosa-gravskrift over kvinner som psykisk og fysisk er blitt ødelagt av en morderisk mannsverden. Den handler om kvinnens identitetsproblem i kjønnskampen, og om krigen i de mellommenneskelige forhold. Men på tross av denne krigen, beholdes drømmen om den totalt grensesprengende kjærligheten. Boken er også en poetisk selvbiografi om en kvinnelig forfatter som mister sin kvinnelige skaperkraft.

Forlag Bokvennen

Utgivelsesår 1997

Serie Klassikerserien moderne tider (26)

Finnes mange vakre kvinnenavn i titlene.

Elena Ferrante, the bestselling pseudonymous Italian author behind "My Brilliant Friend", has named her favourite 40 books by female authors around the world.

Deler her Elena Ferrante sin fullstendige liste, inkludert beskrivelser av alle bøkene på listen. God og variert inspirasjon til hva man kan lese av kvinner fra hele verden.

• "Drøm om mer eller mindre fagre kvinner" av Samuel Beckett
  • "Den eventyrlige Simplicissimus - i utvalg" av Hans Jakob Christoffel von Grimmelshausen
  • "Childe Harolds pilgrimsferd - første og annen sang" av George Gordon Byron
  • "Det enestående - trilogi" av Christina Hesselholdt