Sang til den storm som skal komme

av (forfatter) og Geir Pollen (oversetter).

Gyldendal 2014 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Noen uker i Phnom Penh i september 1955 utgjør et skjelvende preludium til en kommende katastrofe.

Vi befinner oss i Kambodsja i 1955. Landet er akkurat blitt selvstendig etter å ha vært under fransk styre i nesten hundre år, og det første frie valget skal avholdes. Valget løper som en rød tråd gjennom Peter Fröberg Idlings Sang til den storm som skal komme, som fortelles ved hjelp av tre hovedpersoner. Vi treffer den unge, idealistiske Sar, som lever et dobbeltliv ? offisielt er han skolelærer og assistenten til den demokratiske statsministerkandidaten, men han lever også et hemmelig liv om nettene, som aktivt medlem i den kommunistiske Organisasjonen. Samtidig lider Sar kvaler på det personlige plan fordi forloveden hans, Somaly, ikke lar høre fra seg. Vi treffer også Sary, kynisk realpolitiker og prins Sihanouks nestkommanderende. Sary skal sørge for at valget vinnes av prinsen, koste hva det koste vil. Også han er ved siden av politikken oppslukt av en kvinne, den samme kvinnen, Somaly, som han tar som elskerinne. Til slutt får vi Somalys perspektiv, på landet hun lever i og mennene hun dras mot..
Triangeldramaet mellom den unge Sar ? senere kjent som Pol Pot, hans politiske hovedmotstander Sam Sary og den vakre Somaly, er en raffinert orkestrering av begjærets kompleksitet; av maktens dynamikk, erotikkens politikk og tilfeldighetenes metodikk.
«Fy faen så bra han skriver, Peter Fröberg Idling. Jeg er sterkt berørt og imponert.» Kristian Lundberg, Expressen
«Jeg lurer på om jeg noen gang har lest en så god debut som Sång til den storm som ska komma. Sterke ord, men hva gjør man når man skjelver av poetisk berøring. Det som gjør den til et mesterverk, er at den igjen viser skjønnlitteraturens potensial som kunnskapskilde.» Ulrika Knutson, SR Kulturnytt

Utgivelsesår 2014

• "Stridsmenn fra Salamis" av Javier Cercas
  • "Skyggelinjen - en tilståelse" av Joseph Conrad
  • "Stillhetens bilder - roman" av Georgina Harding
  • "Drømmer fra Texaco - roman" av Cathrine Evelid
  • "Henriette Schønberg Erken - en norgeshistorie sett fra kjøkkenbenken" av Maria Berg Reinertsen
  • "Det lovede land" av Sebastian Barry
  • "Kanten av isødet" av Jesse Blackadder