Falle til jorden

av (forfatter) og Pål F. Breivik (oversetter).

Solum Bokvennen 2019 Innbundet

18. mars, 1925. I småbyen Marah i Illinois begynner dagen som enhver annen regntung vårdag. Men Marah ligger i veien for den verste tornadoen i amerikansk historie. Helt uten forvarsel slår den til og etterlater det lille lokalsamfunnet i ruiner. Innen mørkets frembrudd er hundrevis av mennesker blitt hjemløse og hundrevis ligge i gatene, døde eller alvorlig sårede. Bare én mann har det han startet dagen med; en familie, et hjem og en forretning, alt sammen mirakuløst nok intakt.

Kate Southwoods fengslende roman følger Paul Graves og hans familie i året etter stormen, mens de strever med å begripe både sin egen og den utslettede byens skjebne. Hjelpeløst iakttar de Marah mens byen gjenreises etter ødeleggelsene. Og venner og naboer begynner å undre seg over hvordan én familie, og bare én, kunne bli unntatt fra den forferdelig katastrofen?

Fra og med de første gnistrende sidene av Falle til jorden, er romanen et betegnende portrett av de overlevendes skyldfølelse, og den smertefulle sorgen som etterfølger en katastrofe. Det er også en dyptfølt refleksjon over familieliv og det som binder oss sammen. I tillegg er dette en slående skildring av livet i Midtvesten på 1920-tallet.

Forlag Solum Bokvennen

• "Vera" av Anne Swärd
  • "Tiden er ilden vi brenner i - roman" av Thomas Marco Blatt
  • "Kjærlighetens magiske regler" av Alice Hoffman
  • "Usynlighetens historie" av Martha Batalha
  • "Den hvite slavehandelen - trafficking av norske jenter 1880-1914" av Roald Rynning
  • "Falsk natur" av Jane Harper
  • "Små branner overalt" av Celeste Ng