Byens spor

Cappelen Damm 2019 Innbundet

ISBN13 9788202588762

EAN 9788202588762

Omtalt tid 1970-1979 1960-1969

Den beste boka i trilogien, etter min mening. En fantastisk blanding av fiksjon og fakta, roman og selvbiografi.

En soleklar 6-er!

Min favorittforfatter! Jeg mister tid og sted, jeg er blank i øya da jeg leser. Jeg håper inderlig at dette ikke er hans siste verk, men hvis det er det, er det en verdig og mektig avslutning.
Hvis du skal begynne å lese bøkene til LSC, så ikke begynn med trilogien «Byens spor». Du får så mye mer ut av denne siste boka om du har lest det andre først. Spesielt «Beatles».

Var nok mer begeistret for de to første, men for all del - mannen kan skrive og dette er høy kvalitet.

Endelig har jeg lest siste Byens spor, og muligens forfatterens siste punktum. Jeg er ikke sikkert på hva jeg mener om skyggehistorien, den skjøv til tider historien om Jesper, Stine, Maj og alle de andre til side. Men på et eller annet vis passet det godt sammen og en ting er sikkert, Saabye Christensen er en stor forfatter og god på miljøskildring.

Hvorfor er det ingen som klipper livet? Hvorfor kan vi ikke sette oss ned en gang i året, se gjennom opptakene og klippe bort det smertefulle, det pinlige, alle de dårlige scenene? Svaret er enkelt: Fordi livet ikke blir vist om igjen.

Hun må rekke alt hun skal legge bak seg

Hvorfor har ikke Stine bestemt seg ennå, hun som kan velge på øverste hylle? Når man kan velge på øverste hylle har man ikke noe valg. Man velger der.

Når det omsider er fastslått at det var terror, kalles handlingen meningsløs. Statsministere, kanslere, ledere, imamer, presidenter og prester sier på rekke og rad at det var meningsløst . Men terror er ikke det. Terror er mettet av mening, og når det ikke er plass til mer mening må man ty til vold. Det er ulykker som er meningsløse, for det var ikke meningen . Terror er meningen. Meningen er å gjøre skade. Det er meningen :mest mulig skade. Det er målrettet. Det er ikke tilfeldig. Skaden skal påføres de andre . Terror er apartheidens vold. Det er terroristens omvendte logikk, psykopatens poesi, at offeret har skylden. Skylden er at offeret er *den andre *

Er religion bare den høyeste form for angst forkledd som fromhet?

Vær med å stemme på Tiårets beste norske roman

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Her legger jeg med en liste av noen av mine favorittbøker gjennom tidene, noen har jeg lest om igjen og noen ikke. :)

Har du noen anbefalinger? Del disse gjerne med meg. :)

Målet er 65 bøker.

Bøker jeg har lest og vil lese i 2019.

• "Byens spor - Maj" av Lars Saabye Christensen
  • "Kobrahjerte - roman" av Toril Brekke
  • "Verden som var min - Bind 5" av Ketil Bjørnstad
  • "Mr. Woolf - roman" av Jan Kjærstad
  • "Over havet" av Isabel Allende
  • "Omtrent på størrelse med universet - en slektsfortelling" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Byens spor - Ewald og Maj" av Lars Saabye Christensen
  • "Mannen som elsket Sibir - en sommerfuglsamlers erindringer fra Øst-Sibir" av Roy Jacobsen
  • "På randen av Vigeland" av Roy Jacobsen
  • "Ikke gråte - roman" av Lydie Salvayre