Byens spor

skyggeboken

Cappelen Damm 2019 E-bok

Hva hører vi når vi lytter til byens lyder? Hvilke spor etterlater den i oss? Hvem er det i andre enden når det ringer?

Sentralt i Byens spor står Maj Kristoffersen, hennes skjebne er tett vevd sammen med byen og gatene hun lever i: Men like mye menneskene hun deler byen med, først og fremst barna, Jesper og Stine. Kvinnene i Røde Kors som utgjorde Fagerborgs usynlige sosiale ryggrad. Barna er blitt voksne og tidene forandrer seg. Håp og drømmer får brynt seg på en verden som ikke lenger går på skinner. Voksesmertene preger dem alle når nye dører åpner seg og de gamle lukker seg.

Lars Saabye Christensen har lagt øret inntil byens konkylie og lyttet til dens spor. Med finstemt følsomhet avlytter han hver enkelt rille. Han ser lyset kaste skygger den ene veien når solen går ned over byen som en gang var, og den andre veien når solen står opp over en by som våkner til en ny tid. Uvegerlig reiser spørsmålet seg: Hvem er vi som bor i denne byen, dette landet og denne tiden - og hvem vi vil være?

Medrivende, storslått og tankevekkende avslutning på trilogien Byens spor.

Første bok Byens spor - Ewald og Maj

Andre bok Byens spor - Maj

Tredje bok Byens spor - Skyggeboken

ISBN13 9788202638467

EAN 9788202638467

Omtalt tid 1970-1979 1960-1969

Den beste boka i trilogien, etter min mening. En fantastisk blanding av fiksjon og fakta, roman og selvbiografi.

En soleklar 6-er!

Siste bok i trilogien om Maj, Jesper, og Stine.

Slutten av 60-tallet nå.
Jesper har vært utenlands i 11 år, Stine skal begynne å studere medisin, og Maj prøver å holde ut i jobben, i forholdet til Stine, og med savnet etter Jesper.
Forfatteren har skrevet inn seg selv i denne boken, som han påstår blir hans siste.

Godt driv og interessant om en voksende by og menneskene som bor der.

Hvorfor er det ingen som klipper livet? Hvorfor kan vi ikke sette oss ned en gang i året, se gjennom opptakene og klippe bort det smertefulle, det pinlige, alle de dårlige scenene? Svaret er enkelt: Fordi livet ikke blir vist om igjen.

Hun må rekke alt hun skal legge bak seg

Jeg pleide å sitte på det lave gjerdet utenfor Gabels gate 19, og skrive bilnumre i en gul, linjert notisbok

De har har til takke, brent inne med mye og sluppet lite løs, men når det først glapp, ga det også gjenlyd. Ellers klager de aldri, bare når de er sammen, for lykken har de lagt bak seg, den kommer kun som blaff, en forbigående tilstand

Hvorfor har ikke Stine bestemt seg ennå, hun som kan velge på øverste hylle? Når man kan velge på øverste hylle har man ikke noe valg. Man velger der.

Bøker jeg har lest og vil lese i 2019.

• "Skår - tredagersroman" av Tommi Kinnunen
  • "Som svaler kom de" av William Maxwell
  • "Drapet på kommandanten - Bok 2" av Haruki Murakami
  • "Drapet på kommandanten - Bok 1" av Haruki Murakami
  • "The heart's invisible furies" av John Boyne
  • "Historien om Ásta - hvor drar man om det ikke finnes noen vei ut av verden?" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Heretter er jeg ingen" av Hanne-Vibeke Holst
  • "Kunsten å miste" av Alice Zeniter