Leksikon om lys og mørke

Aschehoug 2018 Innbundet

Vinner av Bokhandlerprisen 2018!

Hva fikk den beskjedne skomakersønnen Henry Rinnan til å bli en av norgeshistoriens mest forhatte skikkelser? Og hvorfor skulle en jødisk familie velge å flytte inn i hovedkvarteret til Rinnan etter krigen, i huset som ble stående som selve symbolet på ondskap?

Da forfatter Simon Stranger får vite at hans kones familie har bodd i huset der Rinnanbanden holdt til, det beryktede Bandeklosteret, begynner han å grave frem historien til Komissar-familien, både de som overlevde, og de som ble drept. Arbeidet stiller ham overfor menneskeheten på sitt mørkeste, og romanens nedslag i livet til Henry Rinnan viser hvilke konsekvenser ydmykelser, utenforskap og sinne kan få. Samtidig vokser en annen fortelling frem, om overlevelse, samhold og hvordan leve videre.

I denne storslåtte og ambisiøse romanen, setter Simon Stranger sammen brikker som spenner over et århundre og berører de vakreste og vondeste sidene ved menneskelivet.

ISBN13 9788203363771

EAN 9788203363771

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Henry Rinnan

Tildelt litteraturpris Riksmålsforbundets litteraturpris 2018 Bokhandlerprisen 2018

Da forfatteren får vite at konas familie en gang bodde i Bandeklosteret i Trondheim, begynner han å skrive denne historien. Bandeklosteret var Henry Rinnans hovedkvarter. Han fikk bygget celler i kjelleren, og der ble fanger torturert og drept.
Stranger lar leseren få innblikk i Rinnans liv, som fra tidlig alder var preget av utenforskap og ydmykelser. Hvordan ble han som han ble? Og hvorfor velger en jødisk familie å flytte inn i Bandeklosteret etter krigen?

Utrolig sterk og interessant om familien Komissar, Rinnan og dagens generasjon.

Boken er årets vinner av Bokhandlerprisen.

Velskrevet, tankevekkende, trist og grusomt.... må vi aldri glemme!! Takk til Simon Stranger for en roman bygd på vireklige hendelser som jeg nesten ikke klarte å legge fra meg....

Henry Rinnan var på sin tid, spesielt i voksen alder, en fryktet og respektert mann. Nå i moderne tid, har han og Rinnanbanden blitt til en slags intern vits for oss trøndere.

Så det er rart hvordan tiden sakte, men sikkert forandrer seg. De fleste vet hvem eller fått med seg hvem Henry Rinnan var. En fyr som ble både mobbet og hersjet med som liten, på grunn av sin korte vekst. Han kom fra fattige kår og følte et ansvar for lillebroren sin. Innvendig higet Rinnan etter status, makt og respekt. Sette folk på plass. Han får jobb gjennom onkelen, og føler han tjener lite i forhold til jobben han gjør, for ingen jobber hardere enn ham. Han drømmer om et bedre liv og få gjøre det andre gjør. Gå på kafé og ha fine vaner. Det er heller ingen damer som ser i hans retning. Ting forandrer seg som voksen da han forandrer side.

Vanskelig tid å snakke om
Simon Stranger visste ikke at hans kone bodde i noen år i huset til Henry Rinnan etter hans tid, før han tilfeldigvis fikk vite om det og fikk blod på tann. Selv er ikke hans kone så begeistret over å snakke om det, eller nevne det i det hele tatt. Likevel ble det en bok om det, og Simon Stranger har skrevet denne boka på en fascinerende måte.

Innholdet er som tittelen sier, leksikon blandet med roman. Titlene er delt opp etter alfabetet. Teksten oppleves noen ganger noe stakkato og tidvis irriterende. For når man først leser et spennende og interessant parti, bryter forfatteren inn med ting med samme bokstav som det i kapittel etter alfabetet. Det er morsomt og kreativt i begynnelsen, men følte det ble et irritasjonsmoment i lengden, for selv foretrekker jeg hele tekster, ikke "stykkevis og delt" metoden.

Drastisk forandring
Det mest spennende med boka var å lese om Henry Rinnan selv, både oppveksten og hvordan livet utvikler seg. Han har mange likhetstrekk med seriemordere som blir mobbet under oppveksten. Mange og de fleste blir mobbet under oppveksten av en eller annen grunn, men ikke alle forandrer seg til å bli seriemordere eller til noe annet drastisk. Det var spesielt interessant å lese om utviklingen fra å være en liten gutt som ungikk guttegjenger som stadig mobbet ham, til å bli en mann med makt og fordeler. En som ikke viste hemninger når det gjaldt å få det han ville ha. Alt han var opptatt av, var status. Han brydde seg ikke en gang om hans egen kone som avskrev ham stadig mer og mer.

Leksikon om lys og mørke er en bok jeg ikke likte så godt som mange andre gjorde, men den var spennende og interessant å få med seg. Rinnan har alltid vært en fascinerende figur å lære om, for hva er det som gjør til at noen velger den gale siden? Bare det er en spennende tanke i seg selv.

Fra min blogg: I Bokhylla

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

skriv bildebeskrivelse her

Også i år er målet å lese 52 bøker.

The 2019 List

The 52 topics for the 2019 reading challenge:

1. A book that was nominated for or won an award in a genre you enjoy
2. A book with one of the 5 W's in the title (Who, What, Where, When, Why)
3. A book where the author’s name contains A, T, and Y
4. A book with a criminal character (i.e. assassin, pirate, thief, robber, scoundrel etc)
5. A book by Shakespeare or inspired by Shakespeare
6. A book with a dual timeline
7. 2 books related to the same topic, genre, or theme: Book #1
8. 2 books related to the same topic, genre, or theme: Book #2
9. A book from one of the top 5 money making genres (...crime/mystery, ...or horror)
10. A book featuring an historical figure
11. A book related to one of the 12 Zodiac Chinese Animals (title, cover, subject)
12. A book about reading, books or an author/writer
13. A book that is included on a New York Public Library Staff Picks list
14. A book with a title, subtitle or cover relating to an astronomical term
15. A book by an author from a Mediterranean country or set in a Mediterranean country
16. A book told from multiple perspectives
17. A speculative fiction (i.e. fantasy, scifi, horror, dystopia)
18. A book related to one of the elements on the periodic table of elements
19. A book by an author who has more than one book on your TBR
20. A book featuring indigenous people of a country
21. A book from one of the polarizing or close call votes
22. A book with a number in the title or on the cover
23. 4 books inspired by the wedding rhyme: Book #1 Something Old
24. 4 books inspired by the wedding rhyme: Book #2 Something New
25. 4 books inspired by the wedding rhyme: Book #3 Something Borrowed
26. 4 books inspired by the wedding rhyme: Book #4 Something Blue
27. A book off of the 1001 books to read before you die list
28. A book related to something cold (i.e. theme, title, author, cover, etc.)
29. A book published before 1950
34. A book with a person's name in the title
35. A psychological thriller
36. A book featured on an NPR Best Books of the Year list
37. A book set in a school or university
38. A book not written in traditional novel format (poetry, essay,epistolary, graphic novel)
39. A book with a strong sense of place or where the author brings the location to life
40. A book you stumbled upon
41. A book from the 2018 GR Choice Awards
42. A book with a monster or "monstrous" character
43. A book related to STEM (Science, Technology, Engineering, Math (fiction)
44. A book related to a tv show/series or movie you enjoyed
45. A multi-generational saga
46. A book with a (mostly) black cover
47. A book related to food (i.e. title, cover, plot, etc.)
48. A book that was a finalist or winner for the National Book Award for any year
49. A book written by a Far East Asian author or set in a Far East Asian country
50. A book that includes a journey (physical, health, or spiritual)
51. A book published in 2019
52. A book with a weird or intriguing title