A little life

2015 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp bøker hos haugenbok.no Se på denne utgaven hos amazon.co.uk

Utgivelsesår 2015

Omtalt sted New York

Språk Engelsk

Stedet er New York der vennegjengen Malcolm, Jude, JB og Willem prøver å gjøre karriere.
De er som oftest blakke, og definitivt rotløse.
Etter som årene går, blir relasjonene dypere, men vennskapet blir stadig satt på prøve. Limet i vennskapet er gåten Jude.
Det er i store trekk Judes historie som har "hovedrollen" i boka. Hans historie er grusom, og boka er såpass sterk at jeg måtte lese den i etapper.
Leser mer enn gjerne mer fra denne forfatteren!

"Et lite liv" som bokens tittel er oversatt med, byr på intenst driv. "The Guardian" sin anmelder sier: " En hjerteskjærende lesning som etterlater hjertet ditt et par størrelser større." Godt sagt!

Wasn't it a miracle to have survived the unsurvivable? Wasn't friendship its own miracle, the finding of another person who made the entire lonely world seem somehow less lonely?

Alt hadde vært så mye morsommere den gangen. Hva var det som hadde skjedd?
Det var vel alderen. Og med den: Jobb. Penger. Unger. Alt som skulle forebygge døden, alle tingene som skulle gi fortrøstning, kontekst og innhold. Marsjen fremover, diktert av biologi og konvensjoner, som selv ikke den mest uærbødige kunne stå imot.

What was happiness but an extravagance, an impossible state to maintain

He is so lonely that he sometimes feels it physically, a sodden clump of dirty laundry pressing against his chest

The world becomes temporarily unberable

Huffington Post har laget ei liste over bøker de mener du må lese før du fyller 30. Her er introduksjonen deres:

Some books are best read at a certain age. Even the novels and memoirs you might consider timeless -- Toni Morrison's The Bluest Eye or Joan Didion's The Year of Magical Thinking -- can serve a special purpose if consumed during a particular phase in your life. That particular phase is, of course, your 20s.

The much celebrated, sometimes maligned, decade is an undeniably impressionable one. You've happily exited your teens, slowly freeing yourself of the weighty angst you carried throughout high school. You might have one foot in college and the other in a career, even if you're well beyond graduation, nestled comfortably in a new job -- maybe even a relationship. But you're probably not settled -- financially, emotionally, spiritually, artistically. You're aching for a philosophy, for a template for adulthood; anything that will anchor your constantly evolving life to solid ground.

Cue the 30 books you should read before you turn 30! From Alice Munro to Ralph Ellison, these are the books that are best read in your 20s, when you're restless and hungry for new ideas. Whether you're just starting the decade or about to leave it, you've still got time to put a dent in this literary bucket list.

• "Lånt stas - minneroman" av Paula Fox
  • "Nøkken" av Nathan Hill