Kjærlighet i nødsfall

av (forfatter) og Ute Neumann (oversetter).

Press 2021 Innbundet

Fem ulike kvinner prøver på det umulige - å elske, være sterk og samtidig være tro mot seg selv. Paula, Judith, Brida, Malika og Jorinde var tenåringer da Berlinmuren falt, da frihet erstattet grenser og restriksjoner. Men frihet bringer med seg et nytt press: presset av å kunne velge.
En roman om morsrollen og barnløshet, uønskede svangerskap og sorg, skilsmisse og utroskap. Fem liv, fem kvinner - knyttet sammen av tilfeldigheter eller slektskap, ulike, men like i sin leting etter lykken. Men hva er igjen av disse fem kvinnene etter at de har oppfylt sine roller som koner, mødre, venner, elskere, søstre og døtre? Forventer de for mye av livet?
Slagkraftig og aktuell, gripende og engasjerende. Kjærlighet i nødsfall går rett i strupen på hvordan det er å være kvinne i det 21. århundre.

Forlag Press

Utgivelsesår 2021

Fem kvinner, fem ulike liv skapt av samfunnet de har vokst opp i, familiene de er en del av, mennesker de møter, valg de tar, og tilfeldigheter. De er mødre, døtre, søstre, de fyller sine roller og de prøver å finne lykken i livet. Et spennende fortellergrep er at kvinnenes historier knyttes sammen på ulike måter.
Engasjerende og rørende. Og det føles ekte og nært, tett på følelsene. En bok for deg som likte Forventning av Anna Hope.

Veldig velskrevet om fem kvinner og deres liv som flettes i hverandre. Lettlest og engasjerende.

Ingen mennesker er helt som man vil de skal være.

Et slag for tysk og tyskspråklig litteratur!

I forbindelse med felleslesing av Cees Nootebooms Allesjele (Kjells lesesirkel januar/februar 2021) kom det frem et ønske om mer kunnskap om tysk litteratur. Tyskland var før andre verdenskrig et kulturelt kjerneområde i Europa. Det var dit kunstnere, forfattere, malere, musikere (også norske) reiste for å studere. Det er et tankekors tysk etterkrigslitteratur og kunst er så lite kjent i dag.

Bokelsker «Vannflaske» etterlyste tips om tyske bøken, og responsen lot ikke vente på seg. Her er en oversikt over de anbefalte. Mangler noen?

Bøker lest

Bøker jeg har lest i 2021