Ett minutts stillhet

fortelling

av (forfatter), Kari Risvik (oversetter) og Kjell Risvik (oversetter).

Aschehoug 2009 Innbundet

En tysk småby på 50-tallet. Det starter med en begravelse. Engelsklærerinnen Stella Petersen er død, og elevene hennes sørger. Hun var godt likt blant alle, og særlig en, Christian. De to hadde et forhold, og det er det denne fortellingen handler om.

Det er sommer i en småby ved Østersjøen for mange år siden. At Stella Petersen og Christian, eleven hennes, har forelsket seg, er det ingen som vet. Denne fortellingen handler om hvordan forelskelsen oppstår, hvordan tilfeldige møter og berøringer blir til lidenskap, hva som skjer når lidenskapen tørner sammen med virkeligheten, og hvordan så med ett alt er forbi - og kanskje likevel ikke. Siegfried Lenz forteller med mesterlig innlevelse, varme og humor. Han gjør fortellingen til noe som har evig gyldighet - til alle tider og på alle steder. "Ett minutts stillhet" har ligget på bestselgerlistene i Tyskland siden utgivelsen og har hittil solgt i 230 000 eksemplarer.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203211935

EAN 9788203211935

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Tyskland

En liten perle, en klassiker. Ikke den store handlingen. Godt skrevet

Et slag for tysk og tyskspråklig litteratur!

I forbindelse med felleslesing av Cees Nootebooms Allesjele (Kjells lesesirkel januar/februar 2021) kom det frem et ønske om mer kunnskap om tysk litteratur. Tyskland var før andre verdenskrig et kulturelt kjerneområde i Europa. Det var dit kunstnere, forfattere, malere, musikere (også norske) reiste for å studere. Det er et tankekors tysk etterkrigslitteratur og kunst er så lite kjent i dag.

Bokelsker «Vannflaske» etterlyste tips om tyske bøken, og responsen lot ikke vente på seg. Her er en oversikt over de anbefalte. Mangler noen?

• "Nectar in a Sieve - A Novel (Signet Classics)" av Kamala Markandaya
  • "Montedidio" av Erri De Luca