Heimfall

ei juleforteljing

Oktober 2012 Innbundet

Johan skal feira første jul utan kona Inger. Dottera Judith, som er døyande, kjem for første gong på mange år heim til jul, og Johan må pleia henne. Men han og Judith har det ikkje lett med kvarandre, han vil helst ikkje ha henne der. I dagane fram mot jul ligg Judith i kjellaren, medan Johan prøver åhalda på ein normalitet i etasjen over. Han håpar Audun, naboen som også har ei sorg åbera på, kan hjelpa han å handtera Judith og få denne jula til å flyta av garde og bli til kvardag igjen. Skarpt og heilt utan sentimentalitet skildrar Eirik Ingebrigtsen ein manns hjelpeløyse i møte med døden, og korleisnoko kan gå galt mellom menneske, som kanskje ikkje kan rettas opp igjen.

Forlag Oktober

”Heimfall”, Eirik Ingebrigtsen
Trist, men fin bok, med noen varme lyspunkter, om en ensom mann som må pleie sin døende datter hjemme – litt mot sin vilje. Boka beskriver ensomhet, vanskelige relasjoner til en venn, tidligere kollega og nabo. Det vanskelige var skyld og bebreidelse etter en arbeidsulykke i skogen, hvor et barn ble revet bort. Denne ulykken har påvirket to familier, og relasjonene dem i mellom svært negativt. I denne omsorgperioden for sin døende datter, virker det som at kameratskapet til naboen blir reparert – kanskje fordi en ny vanskelighet presser dem til gå et steg videre fra den gamle vanskeligheten? Boka er skrevet på veldig grei og folkelig nynorsk – tenkte ikke over at den var på nynorsk etter bare noen få sider. Forfatteren maler stadig ut nye egenskaper for hovedpersonen, og legger ut nye tråder i historien for å bygge den opp til en vond finale.

• "Dødevegen - el camino de los muertos" av Morten Bjerga
  • "Mor, jeg vil hjem - roman" av Wenche-Britt Hagabakken