Uhellet

av (forfatter) og Finn Iunker (oversetter).

Heinesen forlag 2009 Innbundet

Selgeren Traps er på vei hjem til sin familie da bilen plutselig streiker, og han blir nødt til å overnatte i en liten by like ved. Alle hotellene viser seg å være fulle, men han får tilbud om å overnatte hos en gammel mann. Han takker ja, og blir invitert til å spise middag med mannen og hans tre venner som er en pensjonert anklager, en pensjonert forsvarer og en pensjonert bøddel. Under middagene pleier de å spille en berømt rettssak, men med gjester til stede setter de opp en rettssak der gjesten er anklaget - siden alle jo er skyldige i ett eller annet.

"Uhellet" handler om et ordinært menneske, selger av yrke, som ved en tilfeldighet blir trukket inn i noen pensjonerte juristers demoniske selskapslek med rettsak og domstol. Om rettsprinsipper, skyld og ansvar. Fortellingen kan karakteriseres både som lystspill, tragedie og kriminalroman. Friedrich Dürrenmatt (1921-1990) var både dramatiker, prosaist og maler. Sammen med landsmannen Max Frisch regnes han som den viktigste litterære personlighet fra Sveits etter den annen verdenskrig.

Forlag Heinesen forlag

Utgivelsesår 2009

Genre Spenning

Noen forfattere har den fantastiske evnen at de får sagt mye bra med få ord. Her er et forsøk på å samle noen av de beste kort-romanene (her definert til under 300 sider) som jeg har lest. Enkelte av dem kan nok karakteriseres som noveller snarere enn romaner, men de får likevel være med.

Kriteriet for å komme på denne listen, er at jeg får lyst til, eller er blitt lokket til, å lese boken uten å vite noe som helst om den. Disse omslagene taler til meg på en spesiell måte - eggende, litt foruroligende og vakre.

Det er langt mellom de virkelig gode omslagene. Hvorfor - kan man spørre seg.

• "Forvirringens dal" av Friedrich Dürrenmatt
  • "Hutchinsons eftf. - roman" av Geir Pollen