Uskyldens tid

Gyldendal 1994 Innbundet

Samme kveld som forlovelsen med May Welland skal finne sted, ser Newland Archer grevinne Olenska for første gang. Og hans liv blir aldri mer det samme. Tema i boken er forholdet mellom erotisk kjærlighet og samfunn, og mellom individ og tradisjon. Boka ble hedret med Pulitzer-prisen da den utkom i 1920, og den ble filmatisert i 1993.

Utgivelsesår 1994

ISBN13 9788205225039

EAN 9788205225039

Omtalt sted USA

Her inviteres vi inn til den virkelige upper-upper-class i New York på 1870-tallet, - til et miljø som om mulig var enda mer klassebevisst enn det engelske, antagelig for å vise at de ikke var dårligere enn dem. Boken skildrer de svært strenge reglene for hva som var sosialt akseptabelt, og den gjør det på en grundig og latterliggjørende måte, og skildrer hvordan hovedpersonen er både tiltrukket av og føler på tomheten i en slik tilværelse. Men det sentrale hovedtemaet i boken er almenngyldig og driver historien fremover: skal man følge plikt eller hjerte?

Det samme spørsmålet sto hovedpersonen i Den franske løytnants kvinne overfor, - og det var da også den boken som fikk meg til nå å gjenlese denne! Og begge er filmatisert med glimrende skuespillere, her med Daniel Day-Lewis. Michelle Pfeiffer og Winona Ryder, - jeg har sett begge filmene flere ganger! Et lite sidespor, men underveis kom jeg på at Daniel Day-Lewis også spilte hovedrollen i en annen film fra New York fra omtrent samme tid: The Gangs of New York, - men der ble vi presentert for den helt motsatte siden av byen! Han er en glimrende skuespiller, og det er artig at han har vært med på å fremstille dem begge.

New York rundt 1870: Newland Archer er en ung mann fra byens overklasse. Han er i operaen, og en av hans følgesvenner oppdager en nykommer i losjen til Newlands tilkommende, May Welland. Det viser seg å være Mays kusine, komtesse Ellen Olenska. Hun har nettopp blitt reddet ut av et mislykket ekteskap med en polsk adelsmann, og Mays familie har tatt henne under vingene. Dette viser seg å være litt av et problem for familien. Ellen har nemlig bodd så lenge utenlands, og er ikke lenger kjent med skrevne og uskrevne regler i overklassen. Enkelte ser på dette med ublide øyne, men Newland Archer blir etterhvert fascinert av komtesse Olenska. Det går så langt at han vet at livet hans aldri vil bli det samme igjen. Han kjemper imot, men det hjelper ikke.

Interessant å lese om hvor bundet man var i datidens overklasse. Hele tiden måtte man tenke over hva etiketten krevde i sosiale sammenhenger. Det var et minefelt for uinnvidde.

Boka ble lest som en del av marsutfordringen til Elidas 1001lesesirkel der man skulle lese en kvinnelig forfatter.

Hun trakk hendene til seg, og han snudde seg mot døren, fant hatt og frakk i det svake gasslyset i hallen og styrtet ut i vinterkulden, bristeferdig av den målbundnes forsinkede veltalenhet.

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

Sommerens ferie langs østkysten må ha et litterært følge. Kanskje ikke bare med klassiske «on the road»-bøker, men med litterære smakebiter fra hver stat vi besøker. Ruten går gjennom følgende stater:
- New York
- Tennessee
- South Carolina
- Georgia
- Florida

Diverse bøker eg skal lese før august.

En kommende tur til New York har gitt inspirasjon til å sette sammen en liste over klassikere som har denne storbyen som scene.

• "Kartusianerklosteret i Parma - 2" av Stendhal
  • "Parade's End - "Some Do Not..."; "No More Parades"; "A Man Could Stand Up-"; "The Last Post" (Penguin Modern Classics)" av Ford Madox Ford
  • "Kartusianerklosteret i Parma - 1" av Stendhal
  • "Hvordan tolke luften" av Dinaw Mengestu