Underdog

av (forfatter) og Einar Blomgren (oversetter).

Tiden 2004 Innbundet

Vi følger familien Kraft: Johan, hans skoleflinke men ensomme søster, og moren Bodil som sliter seg ut på strømpefabrikken, og som bruker fritiden på å safte og sylte og vaske finserviset som aldri brukes. Boka handler om å vokse opp på 70 og 80-tallet, med dårlig selvtillit, men med verdens beste mamma, om lengselen etter å rive seg løs fra sin egen bakgrunn og om hvor forferdelig vanskelig det er.

Underdog beskriver det å vokse opp på 70- og 80- tallet. Skildrer de enorme samfunnsomveltningene gjenkjennende og utvidene i større grad enn både Gardell og Niemi. Underdog er en varm og svært humoristisk generasjonsroman for alle som husker hvordan det var å vokse opp med fluordamen på skolen og mindreverdigshetskomplekser. Vi følger familien Kraft fra begynnelsen av syttitallet med sine idealer til midt på åttitallet, da det er Børsen som teller. Boka er også en skildring av den enorme samfunnsomveltningen som har funnet sted. Det er sønnen Johan som forteller om sin alenemamma Bodil, som jobber på fabrikk og holder familien sammen, og som mot alle odds styrer unna arbeidsledighet og forfall. Han forteller om seg selv, om den superintelligente men mobbede søsteren Monika, om musikken, klærne og et mylder av mennesker som omgir familien.Torbjörn Flygt fikk Augustprisen 2001 for denne boka. Den beskriver 70- og 80-tallet både gjenkjennende og utvidende, og utnytter både språket og refleksjonen i langt større grad enn både Gardell og Niemi.Flygt mottok i 2003 Guldpocketpriset, for den mest solgte pocketboka overhode!

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2004