Hvem drepte bambi?

av (forfatter) og Kyrre Haugen Bakke (oversetter).

Oktober 2021 Innbundet

"Nå skal vi begynne på et nytt kapittel. Og en vakker dag er det blitt så mange nye kapitler at ingenting av dette har hendt".

Villabyen er en rolig og fasjonabel forstad til Helsingfors. Men fra kjelleren i et av de ærverdige husene dunker en dyp bass. På en fest blir det begått en brutal gruppevoldtekt der. De fire gjerningsmennene, «guttungene», kommer fra stedets øvre sosiale lag. Offeret, Sascha Anckar, gjør det ikke.

Lokalsamfunnet lukker øynene for den avskyelige forbrytelsen. Guttenes foreldre gjør sitt ytterste for å begrense skadene på familiens rykte. Mødrene trøster og beroliger, fedrene griper etter lommeboken. Den foretaksomme Cosmo Brant, guttenes barndomsvenn, gjør derimot det stikk motsatte. Seks år senere erklærer han at han vil lage en film om voldtekten, og den filmen skal hete Hvem drepte bambi?

"Hvem drepte bambi?" er en skarp og uhyggelig roman om vold og makt, om fortellinger som smuldrer opp og familier som går i oppløsning, og om en for alltid tapt uskyld.

Forlag Oktober

Omtalt sted Finland

Tildelt litteraturpris Nordisk Råds litteraturpris 2020

Ikke hadde de lest Karen Blixen heller: Den afrikanske farm, Syv fantastiske fortellinger - I Gråbbå leser man Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant og Alkymisten. Det vet jeg inntil det kjedsommelige, for jeg hadde sommerjobb på biblioteket i Gråbbå sentrum tre år på rad.

Blir det et bedre leseår enn 2020? (35 bøker)

• "Litt død rundt øynene" av David Ärlemalm
  • "Rich boy" av Caroline Ringskog Ferrada-Noli
  • "Si ingenting - en sann historie om mord og terror i Nord-Irland" av Patrick Radden Keefe
  • "Alltid åpent - roman" av Libby Page
  • "Etter hvert vil øynene venne seg til mørket - roman" av Bruno Jovanović