Og slik er det også med deres barn

av (forfatter) og Henninge Margrethe Solberg (oversetter).

Gyldendal 2019 Innbundet

Goncourt-vinnende oppvekstroman med sterk politisk og emosjonell nerve
August 1992, en industriby øst i Frankrike der fabrikken for lengst er nedlagt og folk er rastløse. Hetebølgen ligger kvelende over de stille dagene, og fjorten år gamle Anthony kunne ikke kjedet seg mer. Sammen med fetteren stjeler han en kano og drar for å spionere på folkene på nudiststranda ved innsjøen. Lite vet han at det er der han skal bli forelsket for første gang. At innen sommeren er over, skal alvoret nådeløst ha tatt plass i livet hans. Stéphanie tilhører et annet sjikt enn Anthony, hun er populær, pen og vanker med pappaguttene. Likevel føler hun seg utilpass; hun lengter til hovedstaden og voksenlivets frihet. Og Hacine, innvandrergutten fra Marokko som er på full fart ut i en karriere som småkriminell, hva lengter han etter? Og slik er det også med deres barn handler om de første forelskelsene, den famlende seksualiteten og den strevsomme ferden mot å finne ut av hvem man er. Samtidig er den en sterk skildring av en europeisk epoke der distriktene som før var bygd på solid industri, ikke lenger har noe å tilby de unge. Der klassetilhørighet fremdeles er det sosiale kompasset både voksne og ungdom styrer etter, og der skremmende mange faller utenfor.

ISBN13 9788205524309

EAN 9788205524309

Omtalt tid 1990-1999

Omtalt sted Frankrike

Mennene snakket lite og døde tidlig. Kvinnene farget håret og betraktet livet med en optimisme som falmet med tida

Hun gikk ikke lenger rundt og var så bekymra.Guttungen hadde flyttet ut, mannen lå i grava

Anthony så på faren. Det var ansiktet til en sliten mann som drakk for mye og sov for lite

Men de tenkte ikke lenger på krisen som en fase. Den var livets gang. Den var en skjebne. Den var deres skjebne.

Oppdragelse er et stort ord, er sånt man kan bruke i bøker og informasjonsskriv. I virkeligheten gjør alle bare så godt de kan

• "Når sola vender tilbake, vil vi vite" av Leif Enger
  • "Ut av mørket, skinnende lys - (en sannferdig beretning om doktor David Livingstones siste år og dager på jorden og om hans siste reise fra Afrikas indre ut til kysten, fortalt av hans afrikanske ledsagere, i tre bind)" av Petina Gappah
  • "Skabelon - roman" av Malin C.M. Rønning
  • "Finna kyrkjedøra i meg" av Per Helge Genberg