Lars Monsen

mitt liv

av (forfatter) og Kjetil Stensvik Østli (forfatter).

Cappelen Damm 2019 Innbundet

ISBN13 9788202562939

EAN 9788202562939

Omtalt person Lars Monsen

Rasering av villmarka. Oppstykkingen av ødemarka. Elver som temmes og demmes. Urørt natur som får vindparker og kraftmaster. Oljeutvinning på Alaskas. Arter som dør. Fuglene som forsvinner. Plasten som fyller havet og kveler hvalene innenfra. Jeg føler det samme som dere. Vi lever i en tragedie. Jeg blir lei meg.oppgitt.frustrert. Jeg har sagt det mange ganger, vi behandler ikke planeten med respekt.

Jeg vil skape kjærlighet til naturen, ekte kjærlighet, for det du elsker, tramper du ikke på og selger som en bruktbil.

«Du vil bli fortalt at det er umulig»

Sett deg høye mål. Du vil bli dømt nord og ned. Du vil bli kalt en håpløs drømmer. Du vil bli fortalt at det er umulig. Fordommene skal du bruke som inspirasjon på reisen. Drømmene skal du holde fast ved, som om de er dine beste venner. Og selv om ingen har klart det før deg, så vil du klare det. Alt, absolutt alt, er mulig.

Lars Monsen

Den etappen er noe av det mest utfordrende jeg har opplevd, om vi kun holder oss til kulde. Tjuetre dagers marsj fra Arviat til Churchill, det er bare å google ruta, i mørkeste januar. På nitten av dagene var det over seksti effektive minusgrader. Vinden traff åpen hud som kniver. Da kan du ikke la negative tanker få utløp. Da dør du. Du må hente fram alt du har, også krefter du ikke visste om. Ja, jeg holdt jo på å fryse i hjel. Jeg har kroppslige minner fra hendelsen, men i hukommelsen fremstår den som en grøt av tanker.

Oppdateres løpende

I fjor klarte jeg 20 bøker. I år vil jeg klare 25!

• "Etter natt kommer dag - til minne om Aurora" av Lill Victoria Gjerstad Anderson
  • "Syke Satan - krim" av Harald Gautneb
  • "Kongen av gutterommet - hvordan jeg ble verdens største Youtube-stjerne på norsk" av Dennis Vareide
  • "Sporhunden Molly" av Colin Butcher
  • "Alltid mamma - livet med Team Ingebrigtsen" av Tone Ingebrigtsen
  • "Konge for sin tid" av Christian Borch
  • "Erlend Elias - fra Tysfjord til Tigerstaden" av Erlend Elias
  • "Førti år alene på Svalbard" av Birger Amundsen
  • "Det sterke kjønn - min kamp for å bli kvinne" av Marianne Nordli
  • "Mor, jeg vil hjem - roman" av Wenche-Britt Hagabakken
  • "Hvor er lyset om vinteren? - da Sivert valgte å avslutte livet" av Tove Irene Langsveen
  • "Jeg ser deg - om klarsyn, healing og energi, og søk etter savnede" av Michael Winger