Kongen forteller

av (forfatter) og Harald V (forfatter).

Kagge 2020 Innbundet

I "Kongen forteller" får vi kong Haralds egen fortelling om dagens Norge.

Kongen snakker om forandringene som har funnet sted gjennom hans år som prins, kronprins og konge. Disse faller sammen med kong Haralds egen historie. Landet vårt har i løpet av noen tiår gjennomgått en enorm utvikling.

I boka deler kongen sine tanker rundt både historien og dagens Norge, og berører tema som miljøvern, religion, likestilling, Forsvaret, idrett, familie og 22. juli-tragedien. I boka gir kongen oss sitt unike blikk på Norge. Refleksjoner som får oss til å forstå oss selv som mennesker og nasjon.

«Kong Harald viser seg med all sin varme og medmenneskelighet i denne lojale intervjuboken.»
VG, terningkast 5

Forlag Kagge

Genre Personlige beretninger

Omtalt sted Norge

Omtalt person Harald V

Jeg synes det er feil at boka heter "Kongen forteller". Jeg synes den burde hete "Forfatteren forteller, Kongen kommenterer". For det er forfatteren som "snakker" mest i boka. Samtidig må det være sånn, for det er forfatteren som skriver all bakgrunnshistorie rundt Kongens kommentarer, og Kongens kommentarer ville ikke fått noen mening hvis det ikke hadde kommet kjøtt på beinet fra forfatteren.
Når det er sagt, så ga boka meg en ny innsikt i mye av Kongens liv, historie og gjøremål, og det er det som gjør boka så bra.
Terningkast 5.

Gjennom flere samtaler med forfatteren, forteller kong Harald om alt fra oppholdet i USA under krigen, kampen om å få gifte seg med Sonja Haraldsen, idretten, miljøvern, 22. juli-tragedien, likestilling, Forsvaret, familien, religion og koronakrisen. Det hele blir historien om Norge, og hvordan landet har utviklet seg fra kongen kom tilbake til hjemlandet som åtteåring, og fram til koronaen forandret alt.

Mye av stoffet er kjent, men det er interessant å lese om kongens egne refleksjoner rundt diverse temaer. Det er også en del bilder etter hvert kapittel som illustrerer den aktuelle samtalen.

• "Alltid mamma - livet med Team Ingebrigtsen" av Tone Ingebrigtsen
  • "Konge for sin tid" av Christian Borch
  • "Søsken til evig tid" av Ivar Myklebust Longvastøl
  • "Knokkelgraven" av Simon Kernick
  • "Kunsten å oppdra en verdensmester" av Gjert Ingebrigtsen
  • "Sekten som gjenoppsto" av Mariette Lindstein
  • "Skyggespillet" av Anna Bågstam
  • "Pihl i hjertet - når det eneste du kan forandre, er deg selv" av Camilla Pihl
  • "Julens ni liv" av Florence McNicoll
  • "Ønsker deg død" av Peter James