Kongen forteller

av (forfatter) og Harald (forfatter).

Kagge 2020 Innbundet

I "Kongen forteller" får vi kong Haralds egen fortelling om dagens Norge.

Kongen snakker om forandringene som har funnet sted gjennom hans år som prins, kronprins og konge. Disse faller sammen med kong Haralds egen historie. Landet vårt har i løpet av noen tiår gjennomgått en enorm utvikling.

I boka deler kongen sine tanker rundt både historien og dagens Norge, og berører tema som miljøvern, religion, likestilling, Forsvaret, idrett, familie og 22. juli-tragedien. I boka gir kongen oss sitt unike blikk på Norge. Refleksjoner som får oss til å forstå oss selv som mennesker og nasjon.

«Kong Harald viser seg med all sin varme og medmenneskelighet i denne lojale intervjuboken.»
VG, terningkast 5

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2020

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Harald V

Jeg synes det er feil at boka heter "Kongen forteller". Jeg synes den burde hete "Forfatteren forteller, Kongen kommenterer". For det er forfatteren som "snakker" mest i boka. Samtidig må det være sånn, for det er forfatteren som skriver all bakgrunnshistorie rundt Kongens kommentarer, og Kongens kommentarer ville ikke fått noen mening hvis det ikke hadde kommet kjøtt på beinet fra forfatteren.
Når det er sagt, så ga boka meg en ny innsikt i mye av Kongens liv, historie og gjøremål, og det er det som gjør boka så bra.
Terningkast 5.

Gjennom flere samtaler med forfatteren, forteller kong Harald om alt fra oppholdet i USA under krigen, kampen om å få gifte seg med Sonja Haraldsen, idretten, miljøvern, 22. juli-tragedien, likestilling, Forsvaret, familien, religion og koronakrisen. Det hele blir historien om Norge, og hvordan landet har utviklet seg fra kongen kom tilbake til hjemlandet som åtteåring, og fram til koronaen forandret alt.

Mye av stoffet er kjent, men det er interessant å lese om kongens egne refleksjoner rundt diverse temaer. Det er også en del bilder etter hvert kapittel som illustrerer den aktuelle samtalen.

"Det er misforstått når noen sier vi ikke må være så kristne fordi det er så mange andre religioner i landet vårt nå. Mennesker som bekjenner seg til en annen religion, skjønner jo ikke noe av at vi som kristne ikke bekjenner vår tro, det gjør jo de. Mange har sagt meg at mennesker med en annen tro ikke skjønner hva vi snakker om når det hevdes at vi ikke skal være så tydelige i vår tro av hensyn til andre religioner. Så er det da ofte også slik at jo tryggere man er i sitt eget ståsted, jo tryggere er man i møtet med det som er annerledes. En trygg forankring i egen tro og i egne kulturtradisjoner er en forutsetning for en åpen dialog med mennesker som har et annet livssyn og en annen tro. Så vet vi at det krever stor klokskap å finne den rette balansen mellom fasthet og mildhet, og å vise toleranse samtidig som man ikke underslår at noe i kirkens lære må stå fast."

Kong Harald er opptatt av at det som planlegges rundt ham som konge må falle naturlig for det mennesket han er. "Det er veldig viktig å være seg selv midt i rollen. Det ble vi tre barna innprentet av vår mor. Vi måtte være oss selv. Ikke prøve å være noe annet enn det vi kunne innestå for."
... "Vær deg selv. Finn din egen vei. Alle forsøk på å være noe annet enn deg selv vil bli gjennomskuet - og vil gjøre deg mindre enn du er."
..."Stol på at du er nok!"

• "Konge for sin tid" av Christian Borch
  • "Privatdetektivakademiet i Limpopo" av Alexander McCall Smith
  • "Olav V - Den fremmede" av Tore Rem
  • "Solguden - thriller" av Ole Kristian Ellingsen
  • "De udugelige - kriminalroman" av J.R. Henrixen
  • "Pihl i hjertet - når det eneste du kan forandre, er deg selv" av Camilla Pihl
  • "Et valg for livet" av Nicholas Sparks