Datteren

Oktober 2019 Innbundet

Margido er død. Torunn har overtatt driften av Neshov Begravelsesbyrå, samtidig som hun holder på med å gjøre den gamle, nedslitte gården til sin. For farfaren er det viktig at det flagges forskriftsmessig på Neshov, han har bestemt seg for å spandere både ny flaggstang, vimpel og flagg på Torunn. Det riktig skinner på tunet da stangen er reist, og for første gang i livet kjenner Torunn seg virkelig forpliktet. Men da hun tar skrittet helt ut og vil skifte etternavn til Neshov, går det i svart for moren, og den gode kontakten de to så møysommelig har opparbeidet, blir brutt med et pennestrøk.

I høstferien skal Erlend og hele den danske familien hans innta gården. Torunn gruer seg til besøket. Utsiktene blir ikke bedre da Kai Roger kommer drassende med to grisunger, som han mener Erlends tre barn kan ha glede av. Torunn er ferdig med griser, hun er ferdig med Erlend, og hun er ferdig med Kai Roger. Men denne gangen skal Torunn få se hva Erlend virkelig er gjort av. Og kanskje skal det vise seg at Kai Roger får rett til slutt.

Med "Datteren" samler Anne B. Ragde trådene i historien om Neshov-folket. Dette er Torunns bok: en roman om en kvinne som hele livet har flyktet, men som endelig våger å ta ansvar, stå opp for seg selv og velge kjærligheten.

Forlag Oktober

Omtalt sted Sør-Trøndelag

Jeg har likt alle bøkene i serien fra Byneset, men jeg tror denne er den jeg har likt best! Jeg har levd meg inn i alt som skjer i denne boka, hun forteller så levende synes jeg og de siste to kapitlene grep meg så jeg kjente følelsene ligge tykt utenpå meg! Klump i halsen og blank i øynene og varm i hjertet...

Og hun visste ikke hva mer hun skulle gjøre for å lindre sorgen, annet enn å vende seg mot neste nattesøvn, trampe videre inn i neste morgen, neste dag, nye plikter og gjøremål, livet og livet og livet. Hele tiden dette helvetes livet som måtte leves.

Da kveldsmørket hadde lagt seg som et svart ullteppe over gården, tente hun telys i vinduskarmene og satte seg ved kjøkkenbordet. Nå hadde hun jobbet bra, griser og fugler og hund hadde fått sitt, fjerde vaskemaskin var i gang i kjelleren, morgenkåpene hadde vært like fine etter den smule overdrevne varmebehandlingen, bjørkekubbene knitret i ovnen, og bak den lå hunden i en fornøyd krøll med snuten under halen.

Hun kunne ha sparket Erlend på leggen om hun hadde nådd frem, hvorfor pokker skulle Frank Skår vite hvor mange soverom hadde, enn si få tankene brakt over på senger i det hele tatt. Han var kjapp til å trekke konklusjoner, den frekke københavnerhomsen.

Nå kom de forbaskede tårene, at det ikke skulle være mulig å kontrollere noe så enkelt som tårer, noen burde forske på det, tenkte hun, og finne en medisin, en motgift, hun var så luta, pisse lei av å grine.

• "Liebhaberne - roman" av Anne Birkefeldt Ragde
  • "Veien fra Italia" av Anna Grue