Liebhaberne

Oktober 2017 Innbundet

"De hadde sittet ved middagsbordet. En av kyrne hadde nettopp kalvet, faren hadde fått revet opp en tommel da kvigen hadde reist seg for fort og han ville få henne unna kalven som lå der, nå satt han med et blodig, skittent lommetørkle surret rundt tommelen mens de spiste stekt sild med kokte poteter og smeltet margarin, blodet hadde trukket gjennom stoffet, mørkerødt mot hvitt, og sildestykkene var lysegule og snart kalde i stekepannen, som stod på et par grytekluter midt på bordet.
Han svarte ikke. Spiste.
- Hørte du hva jeg sa? Noen har sett deg med tyskerne over på Øysand. Men så svar da, gutt!"

Tormod Neshov er vergeløs mot minnene som overmanner ham om nettene, selv om han er trygg nå, på sykehjemmet. Ikke for alt i verden vil han besøke Neshov, hvor Torunn har overtatt og er i ferd med å få skikk på den falleferdige gården, samtidig som hun blir stadig mer delaktig i driften av Margidos begravelsesbyrå. Erlend har tatt permisjon fra jobben for å holde øye med oppussingen av villaen i Klampenborg, og livet kunne vært dejligt, hadde det bare ikke vært for Krummes nye kostholdsregime.

"Liebhaberne" er femte bind i serien som startet med "Berlinerpoplene". Anne B. Ragde har skrevet en gripende og overskuddspreget roman om folkene vi er blitt så glad i - om døden som rammer så rått og brått, og om livet som alltid må gå videre.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2017

Serie Familien Neshov (5)

Omtalt sted København Sør-Trøndelag

Ragde har eit lett, sprudlande og skravlete språk. Ho vekslar ganske så elegant mellom Erlend og Krumme sitt småbarnsfar- og luksusliv, Torunn og Margido sine gravferdsoppgåver og Tormod sine gammalmannsproblem og tilbakeblikk. Men altså - for meg vert det for mykje skravling. Såpass mykje at eg må ta lange pausar for å orka å lesa vidare. For mange ord, for mykje mas og for mange ting. For mange handlerundar og for mange oppramsingar. For mykje matprat og for mange uinteressante detaljar.

Liebhaberne vart ei høgst varierande leseoppleving. Enkelte hendingar er skildra på ein veldig fin og varm måte, medan andre deler av boka er irriterande og unødvendige. Det låg lenge an til eit terningkast 3 - men avslutninga gjer at eg puttar på enno ein prikk.

Slutten gjev oss ei påminning om at sjølv om døden kan ramma brått og brutalt, livet gå vidare. Gjennom tårene kan ein skimta både håp og framtidstru.

Meir på bloggen min

Njae bästa Anne B Ragde... Visst har du gjort ordentlig research om hur begravnings-byråverksamheten fungerar (tror jag i alla fall som inte är i den branschen) men hela mitt hjärta får du inte. När jag fick reda på att det fanns en del fyra och fem av Berlinerpoplerne blev jag helt salig, men riktigt DEN läsupplevelsen var varken den här nr fem eller nr fyra.
Jovisst jag slukade dem, men efter att det var slut blev inte min direkta upplevelse att jag måste läsa om dem på direkten såsom jag hade när jag läste de tre första. Något har tappats på vägen. Som en vän till mig sa att hon upplevde att det var spekulation i det hela och kanske är det så. Jag blir inte alldeles helt lycklig, äcklad, glad, förtjust, arg, och uppgiven som jag brukar bli när jag läser ABR s böcker och framför allt de tre första delarna så OM det är tänkt att bli någon fortsättning så låt det gå ett tag och se till att de riktigt riktigt bra idéerna kommer.
Visst visst är det bra det som händer men själva glöden saknas. Kanske en kritisk redaktör vore bra?

Likte denne fortsettelsen på Neshov-sagaen, personene kryper atter en gang raskt under huden og når man sitter igjen med en litt tom følelse ved å forlate dem når boka er slutt har forfatteren igjen lyktes. Jeg kunne gjerne vært foruten en litt for detaljert beskrivelse av en ulykke. Er spent på om virkelig er slutt denne gangen, jeg vil gjerne lese mer!

Jeg hadde nok ikke gitt den 6 om jeg ikke hadde lest de 4 andre først. Har lest flere omtaler av boka og de varierer en del, men jeg er enig med VG i at her er det åpnet for mer. Slutten ble litt tårevåt for min del... :o)

Tenk å bli så oppslukt av en familie at man føler tristhet og tomhet når siste ord er lest (eller hørt for min del). Etter å ha lest de tre første bøkene da de kom for mange år siden, og sett serien på NRK, måtte jeg gjennom alle tre på nytt, nå på lydbok, da jeg skjønte at det var kommet to bøker til om Neshov-familien. Jeg har blitt så glad i de alle sammen. Fremragende bøker!

Så mange historier som ble borte, så mye man aldri fikk vite, heller ikke de etterlatte, alt det usagte, alt de ikke hadde spurt om, det som aldri var blitt fortalt, alle hemmelighetene som var holdt tilbake, bevisst eller ubevisst.

Vær med å stemme på Tiårets beste norske roman

Bøker jeg har lest

Bøker lest i 2017.

Liste over bøker lest i 2017.

En liste bestående av alle bøkene jeg har lest i 2019.

• "Datteren - roman" av Anne B. Ragde
  • "Hjerteknuseren - roman" av Anne B. Ragde