Tante Ulrikkes vei

Gyldendal 2017 Innbundet

«Svarting, muslim, fra Stovner.»

«Det skjer ikke da. Jeg liker ikke skriving. Hvert fall ikke skrive dagbok ass. Det er for kæber, mann. Jeg snakker isteden ass. Men ok, ja ass, jeg er Jamaal. Svarting, muslim, fra Stovner, T.U.V, Tante Ulrikkes vei, du veit, representerer alltid.»
«Det er tradisjon å kalle den førstefødte Mohammed, og Profeten er alle muslimers forbilde, men liksom, de som er så opptatt av at jeg skal komme ut dit og få en fin jobb og alt det der, jeg skjønner ikke hvorfor de ga meg det navnet.»
Det er Norge på 2000-tallet. To gutter vokser opp i Tante Ulrikkes vei på Stovner i Oslo. Foreldrene hadde et håp. Selv står de midt i brytningen mellom drabantbyen og storsamfunnet, mellom vaskehallen og studentkantina, karakterer og keef.
«Kanskje høsten viktigste bok.» Erle Marie Sørheim, Dagbladet
«Zeshan Shakar plasserer seg helt sentralt på det skjønnlitterære kartet som heter aktuell norsk samtidsprosa med denne rå og varme debutromanen.» Arne Hugo Stølan, VG
« Zeshan Shakars roman er langt mer kompleks, den er aktuell, samfunnskritisk, og den ser videre utover i verden fra blokkene på Stovner. Boka er helstøpt og boka velskrevet og det i språk som kler stemmene i romanen og forsterker dem.» Anne Schäffer, Littkritikk.no

ISBN13 9788205509269

EAN 9788205509269

Omtalt tid 2000-2009

Tildelt litteraturpris Tarjei Vesaas' debutantpris 2018

Veldig bra bok! Det er to fortellerstemmer som er med på et forskningsprosjekt som heter "Kartlegging av hverdagen til unge i Groruddalen." Den ene skriver mail og den andre snakker inn muntlig. God bredde i tema her - alt fra hjemmelig hverdag til de større linjene ute i samfunnet. Mange språklige godbiter - spesielt fra Jamal som overleverer muntlig. Anbefaler på det varmeste!

Tankevekkende oppvekstroman fra Stovner

Zeshan Shakar (f. 1982) er oppvokst på Stovner, i en av blokkene i Tante Ulrikkes vei. Han er utdannet statsviter, og har også økonomiutdannelse fra BI. "Tante Ulrikkes vei" er hans debutbok. Shakar har norskpakistansk bakgrunn.

Vi befinner oss på begynnelsen av 2000-tallet. Lars Bakken er seniorforsker i NOVA. Han er i gang med et forskningsprosjekt der han over en femårsperiode skal kartlegge hverdagen til unge mennesker i Groruddalen. Han begynner med nokså mange respondenter, og i "Tante Ulrikkes vei" følger vi to av disse. Den ene er vellykkede og skoleflinke Mo, som egentlig heter Mohammed, og den andre er Jamal, som befinner seg helt i den andre enden av skalaen. Gjennom dette fortellergrepet får vi innblikk i hvor utrolig forskjellig innvandrerungdom i dette området kan ha det. Forhåpentligvis er dette et grep som kan ta ned en hel del forutinntatte holdninger blant folk i vårt land, både innenfor og utenfor dette miljøet.

Jamal er ikke så flink til å uttrykke seg skriftlig, og han får derfor sende inn lydfiler, mens Mo skriver eposter. Der Mo er velartikulert, er Jamal muntlig i stilen og har en rekke ord og uttrykk som er typisk for "kebabnorsk". Han bøyer ikke verb og substantiv korrekt, og mange av uttrykkene må man vite hva betyr for å forstå innholdet. Faren hans, som var voldelig, stakk av for mange år siden, og moren er psykisk syk. Hun klarer ikke å følge opp sønnene sine. Beskrivelsen av hvordan særlig lillebroren Suli får lide for dette, er hjerteskjærende. Hjerteskjærende er også beskrivelsen av hvordan skolen følger dette opp med stadige pålegg som bare ytterligere forsterker opplevelsen av å være tapere, som aldri har en reell sjanse i det norske samfunnet.

Sulis klær er skitne, han lukter urin, matpakkene hans er fattigslige og han sier absolutt ingenting i skoletimene, understimulert som han er fra hjemmet. Moren orker ikke å følge opp når hun blir innkalt til samtaler på skolen, så Jamal stiller opp i stedet. Han er opptatt av å holde barnevernet på armelengs avstand. Jamal gjør så godt han kan, og slutter på skolen for å begynne å jobbe. På den måten kan han bidra med hardt tiltrengte penger hjemme, og han tar noen dårlig betalte jobber her og der. Etter hvert stiger frustrasjonen over det meste.

Mo er en vellykket norsk-pakistaner som lykkes i skolevesenet. Så flink er han at statsministeren kommer på besøk til skolen hans. Etter videregående studerer han samfunnsøkonomi. Hjemmet hans er preget av en kjærlig oppfølgning fra oppegående foreldre, og alt ligger til rette for et godt og vellykket liv.

En dag møter Mo norske Maria, og de blir kjærester. Vi skjønner at Marias foreldre ikke er overbegeistret for forholdet, men at de aksepterer det med en slags avmålt skepsis. Gjennom skildringen av dette forholdet får forfatteren frem hvordan det er å være annen generasjons innvandrer, som aldri riktig kan komme inn i varmen i det norske samfunnet. Det er alltid et "men", og det er lite som skal til før vi rykker tilbake til "vi" og "dem".

Underveis opplever guttene 11. september, karikaturtegningene i Jyllandposten og æresdrap. Jamal får også pengestøtte fra moskeen for å gå videre på skole, og han oppsøker Mo, som han vet hvem er, for å få leksehjelp. Gjennom disse hendelsene blir vi kjent med hvor ulikt Jamal og Mo forholder seg til de samme hendelsene. Der Jamal er sint (både berettiget og uberettiget), er Mo forsonende og har et verdisyn som er godt gjenkjennelig i det etnisk norske samfunnet. Fortellergrepet får oss til å tenke grundig over hvorfor det er så viktig med nyanserte holdninger til innvandrermiljøer i Norge og andre steder. Variasjonene innad i miljøene er som regel mye større enn ulikhetene mellom nordmenn og innvandrere generelt. Når man vet dette, møter man også enkeltindividene med større grad av genuin nysgjerrighet - i stedet for å skjære alle over en kam på grunn av negative nyhetsoppslag i media.

Jeg anbefaler "Tante Ulrikkes vei" sterkt! Og så håper jeg at det kommer flere bøker fra denne forfatteren! Jeg valgte lydbokutgaven, der Mo, Jamal og seniorforsker Lars har fått tre ulike oppleserstemmer. Det fungerte svært fint! Spesielt en honnør til Tohid Akhtar som hadde den mest krevende oppleserrollen!

Alt i alt en viktig og god roman med godt språk, er godt skrudd sammen og som gir innsikt . Mo og Jamal er ungdommer som sakte kryper inn under huden og blir der. En roman om utenforskap, om å kjempe for en plass i verden/Norge, om integrering, om ungdom og familier på godt og vondt.
Les gjerne mer her

Boka er omtalt her, så jeg skal ikke gå i detalj, men anbefaler alle å lese denne boka. Kanskje du kan få et nytt syn på ting, bli kvitt noen fordommer. Denne boka kommer til å følge meg lenge. Det er ikke en bok som man bare legger fra seg og glemmer. Den er engasjerende, der er mye å reflektere over og diskutere. Den er samfunnskritisk - den er dyp.

Det er ikke sånn det skal være. Jeg mener, det kan ikke være det? Det gjør noe med folk, jeg er helt sikker på det. Noen her, de er så harde. Som om de er pressa så tett sammen at de har blitt til stein. Mens mange liksom bare lar alt gå. Rett frem, samme hva de støter på. De går på jobb eller på skolen uten å bry seg. Sånne som Andersen i fjerde eller Mahmoud i femte. De går hjem til familien sin og leser Aftenposten som ligger på døra, eller ser på Dagsrevyen eller på parabolen, banner sikkert litt inni seg over det de ser, men når de går til sengs, er ingenting av det de så, med dem inn i natta.

Noen ganger skulle jeg ønske jeg var dem. Eller de som er harde. Jeg vet ikke. Jeg er mer en som smuldrer opp.

Tre år går ikke fort. Tre år er veldig lenge. Hele videregående føles som venting. Norsk, engelsk, matte, naturfag, samfunnsfag. Fag som gjentar seg, som de har gjort i ti år, hele tida føler jeg at jeg har hørt det læreren snakker om et annet sted, en eller annen gang, men husker det ikke godt nok til å si det hundre prosent sikkert, så jeg må liksom følge litt med likevel.

For meg, skole er svette greier ass. Jeg sverger, hoden min blir varm der. Jeg sitter der liksom, og jeg følger med og sånn, hvert fall noen ganger jeg gjør det, [..]

Ingen vil henge med problembarnet.
Ikke engang Frelsesarmeen, som sto på senteret med gitarer og sang om Jesus hver lørdag. De er borte nå.

Jeg kan norsk da, jeg skjønner liksom nesten all norsk dem sier til meg. Jeg bare loker litt med orda. Det er ikke det som er problemen. Norsk 2 liksom. Det var bare svartinger der og fucka opplegg. En gang, jeg sverger, vi brukte sånn tre måneder på å snakke om hva gjorde du på sommerferien. Helt skada greier.

Bøker med omslag i ulike nyanser av fargen som kalles millennial pink.

En bok utgitt i 2017: Zeshan Shakar: Tante Ulrikkes vei

En bok skrevet av en afrikansk forfatter: Chigozie Obioma: Den forbudte elva

En bok som har vunnet The Man Booker Prize: Kazuo Ishiguro: En kjempe begravd

En bok utgitt det året du fylte 18: Haruki Murakami: Hear the Wind Sing (1979)

En bok med gult omslag: Agnes Ravatn si "Operasjon sjølvdisiplin"

En bok utgitt det året moren eller faren din ble født: Graham Greene: Brighton Rock (1938)

En bok utgitt under et pseudonym: Arne Dahl: Innland (+ Elena Ferrante)

En bok med en tittel som begynner på F: Javier Marías: Forelskelsene

Bok med handling i en annen verden: J.K.Rowling: Harry Potter & the Philosopher's Stone

En bok med kvinnelig hovedperson: Elena Ferrante: Kvelande kjærleik

En bok med en farge i tittelen: Mo Yan, Rødt korn

En bok skrevet for barn: C.S.Lewis: Narnia: Løven, heksa og klesskapet + the voyage of....

Leseutfordring på Facebook - 2018:

1. Bok utgitt i 2018: Elena Ferrante: Kvelande kjærleik
2. Bok av en favorittforfatter: Nikolaj Frobenius: Mørke grener
3. Bok på et annet språk enn ditt morsmål: Haruki Murakami: Hear the Wind Sing+Harry P.
4. Islandsk forfatter: Jón Kalman Stefánsson: Himmelrike og helvete
5. Bok hvor Religion er en del av handlingen: Chigozie Obioma: Den forbudte eleven +flere.
6. Bok om et tema du ikke har noe særlig kjennskap til: J.K.Rowling: Harry Potter (Bok1+2)
7. Amerikansk klassiker. John Williams: Stoner
8. Årstid i tittelen: Pedro Camaro-Alvrez: Og været skiftet og det ble sommer og så videre.
9. Vinner av Man Booker Prize: Kazuo Ishoguro: En kjempe begravd
10. Bok handlingen på en annen planet: D. Adams The hitchhiker's guide to the galaxy.
11. Bok skrevet under pseudonym: Arne Dahl: Innland + (Elena Ferrante/Lars Kepler)
12. En fagbok: Giulia Enders: Sjarmen med tarmen.
13. Bok hvor hovedpersonen er en skurk/antihelt: Graham Greene "Brighton Rock"
14. En dystopisk roman: Margaret Atwood: Oryx og Crake
15. Bok som omhandler sorg eller død: Javier Marías: Forelskelsene + flere bøker (4,5,8,19)
16. Bok forfatter under 30 år: Erlend Loe: Naiv super
17. Bok der handlingen foregår før vestlig tidsregnings begynnelse: Robert Harris: Pompeii
18. Bok skrevet av to forfattere: Lars Kepler (A.Coelho Ahndoril&A. Ahndoril): Stalker
19. Bok med et stygt omslag: Karl Ove Knausgård: Min Kamp 1
20. En norsk samtidsroman: Vigdis Hjorth: Arv og miljø
21. En selvhjelpsbok: Agnes Ravatn si "Operasjon sjølvdisiplin"
22. En bok om ekstremisme: Demian Vitanza: Dette livet eller det neste.
23. Bok med snø på coveret: Ninni Schulman: Jenta med snø i håret
24. Bok utgitt det året du fylte 15: Anne Karin Elstad: Folket på Innhaug (1976)
25. En dagbok: Zeshan Shakar: Tante Ulrikkes vei

fet skrift betyr: er lest

Vil lese

Også i år er målet å lese 52 bøker.

• "Skamløs" av Amina Bile
  • "Alle dagers ende" av Jenny Erpenbeck