Jeg foreslår at vi våkner

Cappelen Damm 2020 Innbundet

ISBN13 9788202612580

EAN 9788202612580

Omtalt sted Stockholm Dovre

"Jeg foreslår at vi våkner" av Beate Grimsrud har fått strålende kritikker. Dagbladet skriver "Rasende, råsterk kreftroman. Beate Grimrud inviterer til en språklig berg-og-dal-bane som får deg til å skrike av fryd og redsel", og det bare i overskriften. Jeg har ikke lest noe av forfatteren før, så jeg velger å kjøpe boken, enda temaet om kreft fremkaller angsten i meg. Boka ramler ned i postkassen min den dagen nekrologene over Beate Grimsrud står i landets aviser. Hun har gått bort bare 57 år gammel. Jeg må legge bort boka, jeg klarer ikke begynne på den enda, før i dag.
40 sider ut i boka kan jeg konstatere at Beate Grimsrud har et blomstrende og originalt språk. Hun leker med ord, ord som blir til lekne setninger. Jeg er spent på fortsettelsen. Kombinasjonen av det lekne språket og det alvorlige temaet gjør meg nysgjerrig.

Veldig god leseropplevelse, men også svært vemodig nå som vi vet hvordan det gikk med forfatteren.

En sterk roman som kom ut få måneder før forfatteren døde. Boka handler om Vilde som har fått kreft, basert på Beate Grimsrud sine egne faringer med kreftsykdom. Anbefales, selv om det er tungt lesestoff- men humoren og alt det andre veier opp og gjør dette til en god leseopplevelse tross alt. mer i bloggen min her

Og hvis alle gikk omkring med livet sitt i en gjennomsiktig pose, ville hun garantert ikke bytte med noen

Kirkegaard sa at livet må leves forlengs, men forstås baklengs. Men det er også en risiko for at man roter det til når man ser bakover.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

• "Det Sara skjuler" av Kathrine Nedrejord
  • "Minner om fremtiden" av Siri Hustvedt
  • "Det siste fotografiet" av Thorvald Steen
  • "Årene" av Annie Ernaux
  • "Angst - hva er du redd for? Hvorfor er angsten viktig? Hva kan du gjøre med den?" av Peder Kjøs
  • "Vinter" av Ali Smith
  • "Er mor død - roman" av Vigdis Hjorth