Jeg foreslår at vi våkner

Cappelen Damm 2020 Innbundet

ISBN13 9788202612580

EAN 9788202612580

Omtalt sted Stockholm Dovre

"Jeg foreslår at vi våkner" av Beate Grimsrud har fått strålende kritikker. Dagbladet skriver "Rasende, råsterk kreftroman. Beate Grimrud inviterer til en språklig berg-og-dal-bane som får deg til å skrike av fryd og redsel", og det bare i overskriften. Jeg har ikke lest noe av forfatteren før, så jeg velger å kjøpe boken, enda temaet om kreft fremkaller angsten i meg. Boka ramler ned i postkassen min den dagen nekrologene over Beate Grimsrud står i landets aviser. Hun har gått bort bare 57 år gammel. Jeg må legge bort boka, jeg klarer ikke begynne på den enda, før i dag.
40 sider ut i boka kan jeg konstatere at Beate Grimsrud har et blomstrende og originalt språk. Hun leker med ord, ord som blir til lekne setninger. Jeg er spent på fortsettelsen. Kombinasjonen av det lekne språket og det alvorlige temaet gjør meg nysgjerrig.

Veldig god leseropplevelse, men også svært vemodig nå som vi vet hvordan det gikk med forfatteren.

En sterk roman som kom ut få måneder før forfatteren døde. Boka handler om Vilde som har fått kreft, basert på Beate Grimsrud sine egne faringer med kreftsykdom. Anbefales, selv om det er tungt lesestoff- men humoren og alt det andre veier opp og gjør dette til en god leseopplevelse tross alt. mer i bloggen min her

Sår historie om alvorlig sykdom, og livet som fortsetter på alle kanter rundt samtidig. Jeg liker historiefortellingen rundt Vilde godt, og at rotet i tankene hennes blir så tydelig, det er så lett å kjenne på uroen og panikken og redselen og kjærligheten. Men jeg blir distrahert av rotta og reven, jeg skjønner tanken bak, men jeg klarer ikke å bli grepet av dem. Men det er Vilde som sitter igjen hos meg når boka er ferdig lest, og det kommer hun nok til å gjøre en stund.

Lekent og fargerikt fortalt om kreft, om livet, døden, tiden, og om den mentale prosessen en person som er rammet av kreft gjennomgår. Kanskje litt for fargerikt, etter min smak, men det er heller ikke vanskelig å forestille seg at den litt "rotete" framstillinga av hovedpersonen Vilde gjenspeiler det som foregår i hodet til et menneske som lider av alvorlig kreftsykdom. Slikt sett fungerer det, spesielt i bokas siste halvdel, men jeg kunne ønsket meg at denne romanen var halvparten så lang. Det blir litt for mye ord, og jeg syns ikke sekvensene med reven og rotta tilfører romanen noe spesielt. Det blir fire øyne på terningen fra meg.

Og hvis alle gikk omkring med livet sitt i en gjennomsiktig pose, ville hun garantert ikke bytte med noen

Men hvor skal du være hvis du bare har ett liv og denne dagen aldri kommer tilbake?

Det er mange sammenhenger der man ikke inngår. Man kan flyte midt i verdens elv og være nesten usynlig. Så usynlig at den som finner veien dit, burde få en pris.

Kirkegaard sa at livet må leves forlengs, men forstås baklengs. Men det er også en risiko for at man roter det til når man ser bakover.

Bare man løfter blikket, ser man mennesker som potensielt har det bedre eller dårligere enn en selv. Og hvis alle gikk omkring med livet sitt i en gjennomsiktig plastpose, ville hun garantert ikke bytte med noen.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

• "Jeg føler meg uvel - en roman om døden" av Ole Robert Sunde
  • "Vår" av Ali Smith
  • "Yoko Ono er en sjarlatan - blogger og betraktninger" av Ingvar Ambjørnsen
  • "På naturens skuldre - hvordan ti millioner arter redder livet ditt" av Anne Sverdrup-Thygeson
  • "M train" av Patti Smith
  • "Lene din ensomhet langsomt mot min - roman" av Klara Hveberg