Jeg foreslår at vi våkner

Cappelen Damm 2020 Innbundet

Jeg foreslår at vi våkner er et hovedverk i Beate Grimsruds forfatterskap. I romanen dirrer en naken nerve og en vill håpefullhet, kombinert med forfatterens egensindige energi og særegne humor.

En hvit konvolutt flyr gjennom lufta og inn i brevsprekken hos Vilde Berg. Hun står midt i livet. Hun har alt hun behøver. I konvolutten ligger beskjeden som skal snu opp-ned på tilværelsen - hun er blitt alvorlig syk. Livsglade og nysgjerrige Vilde har alltid stilt spørsmål til seg selv og verden, og hun har aldri tatt svarene for gitt. Når noe så selvsagt som ens eget liv kan opphøre, hvilke spørsmål stiller man seg da?

Nå erfarer hun tiden som både knapp og utstrakt - hvor lenge må hun vente på svar, håp og bedring? Må hun skynde seg og bruke tiden godt?

Parallelt med fortellingen om Vilde som vil leve, fins alle historiene om henne som barn, da hun vokste opp innunder de sagnomsuste Dovrefjellene og da hun stjal en gullpenn fra farfar. Ut av gullpennen sprang fortellingene om den lengselsfulle og lekne rotta som håper å bli sett og elsket av reven med den vakre halen.

ISBN13 9788202612580

EAN 9788202612580

Omtalt sted Stockholm Dovre

Og hvis alle gikk omkring med livet sitt i en gjennomsiktig pose, ville hun garantert ikke bytte med noen

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Målet er 65 bøker.

• "Det var vi" av Golnaz Hashemzadeh Bonde
  • "Hundemanuskripta" av Jon Fosse
  • "Hvordan bli (en skandinavisk) feminist - 20 veier til mer likestilling på jobben, i livet og i kjærligheten" av Marta Breen
  • "Død og oppstandelse - roman" av Bjørn Vatne
  • "Bekymringsmelding for Hanna Tidemann - roman" av Jon Krog Pedersen
  • "Barnas juleroser - 2019" av Herborg Kråkevik
  • "Årene" av Annie Ernaux
  • "Hvor er lyset om vinteren? - da Sivert valgte å avslutte livet" av Tove Irene Langsveen
  • "Å lytte til hakkespetter - naturen som terapeut" av Ruth Lillegraven
  • "Finna kyrkjedøra i meg" av Per Helge Genberg