Jeg foreslår at vi våkner

Cappelen Damm 2020 Innbundet

ISBN13 9788202612580

EAN 9788202612580

Omtalt sted Stockholm Dovre

Tildelt litteraturpris Brageprisen Skjønnlitteratur 2020

"Jeg foreslår at vi våkner" av Beate Grimsrud har fått strålende kritikker. Dagbladet skriver "Rasende, råsterk kreftroman. Beate Grimrud inviterer til en språklig berg-og-dal-bane som får deg til å skrike av fryd og redsel", og det bare i overskriften. Jeg har ikke lest noe av forfatteren før, så jeg velger å kjøpe boken, enda temaet om kreft fremkaller angsten i meg. Boka ramler ned i postkassen min den dagen nekrologene over Beate Grimsrud står i landets aviser. Hun har gått bort bare 57 år gammel. Jeg må legge bort boka, jeg klarer ikke begynne på den enda, før i dag.
40 sider ut i boka kan jeg konstatere at Beate Grimsrud har et blomstrende og originalt språk. Hun leker med ord, ord som blir til lekne setninger. Jeg er spent på fortsettelsen. Kombinasjonen av det lekne språket og det alvorlige temaet gjør meg nysgjerrig.

Vondt om sykdom, angsten for å dø, viljen til å leve. Vanskelige betraktninger og jeg lot meg rive med ned i Vilde sitt univers. Jeg tenker også at helsepersonell kunne ha lest denne, for å kjenne redselen den alvorlig syke bærer i seg og med seg hele døgnet og hvordan det topper seg hver gang hun skal på sykehuset,. Hun har et levende språk og en malerisk fremstilling, Beate Grimsrud. Ekstra vondt er det å lese boken når jeg vet at hun selv nylig døde av sykdommen.

Dessverre synes jeg boka ble for lang, den hadde i mine øyne grepet leseren enda mer dersom det ble brukt noe færre ord, sekvenser ble tatt ut og historien om reven og rotta ble en annen bok.

Sitat:» fikk vi evig liv på jorden, ville vi for alltid være døde». Boken er full av undrende, rent filosofiske betraktninger som jeg likte svært svært godt!

Veldig god leseropplevelse, men også svært vemodig nå som vi vet hvordan det gikk med forfatteren.

En sterk roman som kom ut få måneder før forfatteren døde. Boka handler om Vilde som har fått kreft, basert på Beate Grimsrud sine egne faringer med kreftsykdom. Anbefales, selv om det er tungt lesestoff- men humoren og alt det andre veier opp og gjør dette til en god leseopplevelse tross alt. mer i bloggen min her

Sår historie om alvorlig sykdom, og livet som fortsetter på alle kanter rundt samtidig. Jeg liker historiefortellingen rundt Vilde godt, og at rotet i tankene hennes blir så tydelig, det er så lett å kjenne på uroen og panikken og redselen og kjærligheten. Men jeg blir distrahert av rotta og reven, jeg skjønner tanken bak, men jeg klarer ikke å bli grepet av dem. Men det er Vilde som sitter igjen hos meg når boka er ferdig lest, og det kommer hun nok til å gjøre en stund.

Og hvis alle gikk omkring med livet sitt i en gjennomsiktig pose, ville hun garantert ikke bytte med noen

Men hvor skal du være hvis du bare har ett liv og denne dagen aldri kommer tilbake?

Det er mange sammenhenger der man ikke inngår. Man kan flyte midt i verdens elv og være nesten usynlig. Så usynlig at den som finner veien dit, burde få en pris.

Kirkegaard sa at livet må leves forlengs, men forstås baklengs. Men det er også en risiko for at man roter det til når man ser bakover.

Bare man løfter blikket, ser man mennesker som potensielt har det bedre eller dårligere enn en selv. Og hvis alle gikk omkring med livet sitt i en gjennomsiktig plastpose, ville hun garantert ikke bytte med noen.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Målet er 65 bøker.

Lest i 2020

• "Jeg føler meg uvel - en roman om døden" av Ole Robert Sunde
  • "Døden er et slit" av Khaled Khalifa
  • "Lene din ensomhet langsomt mot min - roman" av Klara Hveberg
  • "Allis sønn" av Magnhild Haalke
  • "Årene" av Annie Ernaux
  • "På naturens skuldre - hvordan ti millioner arter redder livet ditt" av Anne Sverdrup-Thygeson
  • "Yoko Ono er en sjarlatan - blogger og betraktninger" av Ingvar Ambjørnsen
  • "Hvem drepte bambi? - roman" av Monika Fagerholm