Due og drone

ISBN13 9788205527065

EAN 9788205527065

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid Etterkrigstiden 1939-1945 2010-2019

Due og drone. Kjartan Fløgstad.
Dette er mi første bok av denne forfatteren. Boka, og forfatteren i sær, har fått masse skryt, både her og der.
Jeg valgte boka av overnevnte grunner, i tillegg til at jeg synes vi er i ei spennede tid, da vi endelig kan ta opp gråtoner om 2. verdenskrig og etterkrigstida. Var alt så svart/kvitt som mange vil ha det til?
Vel, vi følger for så vidt ikke så veldig mange karakterer i boka, men den er allikevel full av navn, og det tok litt tid for meg å skjønne at det var bare noen ytterst få av dem jeg måtte bli skikkelig godt kjent med. Noe jeg for så vidt ble, men jeg ble på ingen måte imponert over hvordan forfatteren fortalte deres historie, og rullet ut deres karakterer. Her er det svært få dialoger, og i ei bok på over 500 sider blir det lett for mye fortellerstemme når historia ikke brytes mer opp - synes jeg. Forfatteren legger inn noen dikt, her og der, han gjør det, men det gjorde ikke meg mer knyttet til verken historia eller karakterene.
Jeg hadde ventet meg så utrolig mye mer av denne, at skuffelsen er rimelig stor.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Lånte denne boken da den har fått gode kritikeranmeldelser. Har lest noen av Fløgstad tidligere også. Denne leser innehar antagelig for svakt intellekt til å se storheten, det fenger rett og slett ikke. Han blander fakta og kildereferanser med vill fantasi så jeg etter hvert gir opp å reflektere over hva som bare er "surr" og hva som kan antas å være fakta.
Forfatteren serverer likevel mange flotte formuleringer og frodige framstillinger. Og bevares, mange kloke og fine betraktninger om storpolitikk, krigsoppgjøret mm. Jeg hadde ønsket meg mer av det og mindre av slikt som vi vestlendinger rett og slett kaller "vas". Beklager.

Velskrevet, intelligent roman, der det utvilsomt er gjort et grundig forarbeide.

Lukka er som frostrøyk, den er uhandterleg og ullen, du ser den best på avstand, ikkje når du vasar rundt inne i den og opplever lykkelege dagar.

Ved at De hvite pennene konsekvent brukte den nye nemninga globalisering i staden for det forelda omgrepet imperialisme, fekk stadig fleire augo opp for dei positive sidene, rettare sagt det historisk naudsynlege ved denne verdensomspennande prosessen.

Vær med å stemme på Tiårets beste norske roman

• "Magdalenafjorden - roman" av Kjartan Fløgstad
  • "Habeas corpus - roman" av Kjartan Fløgstad
  • "Trans-Sovjet ekspress - gjennom underjordiske katedralar, luftslott og revolusjonære ruinar" av Kjartan Fløgstad
  • "Fedreland" av Fernando Aramburu
  • "Tiltale frafalles" av Claudio Magris
  • "Felâtun bey og Râkim efendi" av Ahmet Mithat
  • "Etter i saumane - kultur og politikk i arbeiderklassens hundreår" av Kjartan Fløgstad
  • "Ein, ingen og hundre tusen" av Luigi Pirandello
  • "En hest kommer inn på en bar" av David Grossman