Vår

av (forfatter) og Merete Alfsen (oversetter).

Oktober 2020 Innbundet

"Her er dagens slagmark:
Et barn løper over gresset, over beinrestene etter de døde, og hopper inn i armene på en ung kvinne.
Kan du tenke deg synet av et hjerte som hopper?
Sånn ser det ut."

På en øde jernbanestasjon nord i Skottland står fjernsynsregissøren Richard Lease. Han har nylig mistet venninnen Patricia i kreft, og for lenge siden mistet han kontakten med datteren Elisabeth. For Richard er håpet ute. Nå er han i ferd med å kaste seg foran toget, hvis det noen gang kommer.

I London er Brittany, Brit til hverdags, på jobb i en fengselslignende interneringsleir for asylsøkere og flyktninger. En dag skjer det umulige: en jentunge i skoleuniform vandrer rett forbi vaktene og inn til ledelsen. Derfra får hun utrolige ting til å skje, som at toalettene blir vasket. Da jenta forlater leiren og setter seg på et tog, følger Brit med. Ferden går nordover, til Skottland.

"Vår" er en umulig fortelling om en umulig tid. Ali Smith skriver poetisk og politisk om utestengelse og umenneskelighet, men også om håpet og verdigheten som fortsatt finnes. Slik åpner hun døren og lar vårlyset sive inn.

"Vår" er tredje bind i en planlagt kvartett om vår tid, fra en av Storbritannias mest betydelige forfattere.

Forlag Oktober

• "Ein dag vaknar me og det er sommar - roman" av Ingrid Z. Aanestad
  • "Familiesykdommen - roman" av Kristin Friis
  • "Bare de levende trenger å bli husket - roman" av Hilde Lindset
  • "Brønnøya - roman" av Stein Sørensen
  • "Ut av mørket, skinnende lys - (en sannferdig beretning om doktor David Livingstones siste år og dager på jorden og om hans siste reise fra Afrikas indre ut til kysten, fortalt av hans afrikanske ledsagere, i tre bind)" av Petina Gappah
  • "I blått" av Maggie Nelson