Melkemannen

av (forfatter) og Kirsti Vogt (oversetter).

Oktober 2020 Innbundet

Hun er atten år og lever midt i en militær konflikt, i en verden av oss og dem, vår religion og deres religion, våre områder og deres områder. I bydelen hun bor i, drepes alle hundene i løpet av en natt, politi og sykehus er fienden og alle har minst én bror eller en far som er død i konflikten. For romanens hovedperson blir det først virkelig farlig når den lokale paramilitære lederen - «melkemannen» - fatter interesse for henne. Han har makt, han tar det han vil ha, og i et samfunn der rykter blir til sannhet, har hun ingenting å stille opp med.

"Melkemannen" er en skakende roman. Med stor psykologisk innsikt og i et oppslukende og originalt språk skildrer Anna Burns en ung kvinnes utsatte posisjon i et religiøst og tradisjonelt samfunn som er fullstendig gjennomsyret av paranoia.

Vinner av THE MAN BOOKER PRIZE 2018
Vinner av THE NATIONAL BOOK CRITICS CIRCLE AWARD 2018
Vinner av THE ORWELL PRIZE FOR POLITICAL FICTION 2019

Forlag Oktober

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt sted Nord-Irland

Tildelt litteraturpris Booker-prisen 2018

Dette er en roman som gir meg lyst å kaste rundt meg med dikotomier: morsom og alvorlig, tung og lett, politisk og personlig.

Vi møter en bråmoden attenårig jente i Nord-Irland på 70-tallet. Den politiske, religiøse og militære konflikten er på sitt høydepunkt og samfunnet er gjennomsyret av formelle og uformelle regler, grenser og straffer. Hovedpersonen ønsker bare å leve livet sitt i fred: lese 1800-tallsbøker (gjerne mens hun går), være sammen med kanskje-kjæresten, jogge og lære fransk. Men samfunnet tillater ikke å være annerledes, og når den lokale paramilitære lederen Milkman kaster sine øyne på henne, så er spiralen i gang.

Et muntlig språk med mange innskudd drar leseren inn i denne verden av synlige og usynlige grenser og folkemeninger.

Leseverdig og gripende.

Og så var mamma i gang med oppad-og-fremad-preiket igjen, med sitt hierarki for lidelse: de som hadde lov til å lide; de som hadde lov til det men feilte stygt ved å trekke kvota si ut i tid; de som i likhet med pappa var urettmessige oppkomlinger som stjal retten til å lide fra noen andre.

Europa
Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende land.
Målet er å lese bøker fra hele verden - Her er bøker fra Europa. Forslag mottas gjerne :)

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

• "Fridtjof Hansens dagbok - roman" av Ravn Lanesskog
  • "Mars-salongen" av Rachel Kushner