The underground railroad

Doubleday 2016 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos Akademika Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Doubleday

Utgivelsesår 2016

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Georgia, USA

Tildelt litteraturpris Pulitzer-prisen, fiction 2017

Det er ikke alle bøker som passer for alle, og dette er nok en av dem. Det er en sterk bok, med mange grusomme detaljer, og noen ganger var det nesten for ekkelt. Jeg måtte ta noen pauser underveis i lesingen, mest fordi jeg ble så satt ut av den menneskelige ondskapen som kommer frem. Samtidig er den drevet fremover av Coras håp om at det fins noe bedre for henne, og at livet som slave skal være over. Dette med å være så nær friheten, men samtidig så bundet av både reelle og indre lenker var noe jeg synes man kan dra paraleller til i enhver sitt liv. Det er en bok som er mektig, kraftfull og som setter igang en hel rekke med tanker og refleksjon hos leseren. Jeg er overbevist om at jeg har lest noe stort!

Velskrevet med et litt gammeldags men tilgjengelig språk. En historisk viktig bok som er overbevisende i karakterer og handling. Hvis du noengang har lurt på hvorfor de svarte i USA reagerer så sterkt på det konfederate sørstatsflagget og monumenter over sentrale figurer i sørstatshistorien bør du absolutt lese denne boken. Den ondskapen og det menneskesynet som slaveriet hadde sitt utspring i og som de svarte i USA har kjempet mot i mange generasjoner senere gjør denne boken til et viktig dokument - til tross for at selve jernbanen var et uttrykk og ikke reell.

Cora er slave på en bomullsplantasje i Georgia. Hun er 16 år. Da Cora bare var en jentunge rømte moren, og forlot Cora i plantasjehelvetet.
Coras venn Caesar, spør om de to skal våge det samme. Flykte fra en hverdag full av frykt og endeløst slaveri.
Caesar har kontakter i den hemmelige, underjordiske jernbanen.
Jernbanen er deres vei ut av slaveriet, og etter nøye overveielse, går Cora med på Caesars forslag.
I hælene har de den nådeløse slavefangeren, Ridgeway, og han lykkes nesten alltid i å spore opp rømte slaver...

Sterk bok!

Vinner av Pulitzerprisen 2017.

Grei historie, men boken er ikke engasjerende. Ble ikke engasjert av hovedpersonen Cora. Hun er en slavejente som flykter gjennom flere stater. Boken har også noen avsnitt om andre mennesker som ikke tilfører noe. Ble litt skuffet over boken.

La det gå utover hverandre hvis du ikke kan la det gå utover dem som fortjener det.

"Den hvite rase tror - tror av hele sitt hjerte - at det er dens rett til å ta jorden. Å drepe indianere. Føre krig. Trellbinde sine brødre. Denne nasjonen burde ikke eksistere hvis det er noen rettferdighet i verden, for dens grunnvoller er drap, tyveri og grusomhet. Men her er vi. " (Sitat fra talen til Lander på Valentine gården)

Pulitzerprisen for skjønnlitteratur er en amerikansk prestisjetung litteraturpris og er en av Pulitzerprisenes kategorier som er blitt delt ut siden 1918 for framstående romaner ...

Synes du USA's 1960-tallet, borgerkrigstida og slaveri og plantasjer er interessant? Da er dette bøker som kanskje passer deg.

Målet for 2018 er minst 50 bøker.

Bøker jeg har lest i 2019

• "Nickel-guttene - en roman" av Colson Whitehead
  • "Lincoln i bardo" av George Saunders
  • "Med blodig forsett - dokumenter vedrørende tilfellet Roderick Macrae" av Graeme Macrae Burnet
  • "Den forbudte elven" av Chigozie Obioma
  • "Svart vann" av Joyce Carol Oates