Den forbudte elven

av (forfatter) og Tone Formo (oversetter).

Font 2017 Innbundet

En sensasjonell debut og en nydelig afrikansk roman om oppvekst, overtro og de ubønnhørlige konsekvensene av brutt tillit og forspilte muligheter.

Nigeria i 1990-årene. Fire brødre i den lille byen Akure benytter farens fravær til å dra på fisketur i en elv som de har fått streng beskjed om å holde seg unna. På vei hjem med fangsten støter de en dag på Abulu, en galning som er beryktet for sine spådomskunster. De terger ham på gutters vis, like vågale som de er skremte, men han kommer mot dem som en gammeltestamentlig profet og forkynner at den eldste, Ikenna, vil bli drept av en av sine brødre, en fisker.

Denne spådommen skal forfølge guttene og gradvis tære på de skjøre familiebåndene. Moren blir innlagt på sykehus, og faren - familieoverhodet som har båret på ambisiøse drømmer om at guttene skulle bli leger, advokater, ingeniører og flyvere - bryter sammen i erkjennelse av at han ikke kan beskytte dem.

Og hvis den gale spåmannen har rett, hvilken av brødrene vil da bli Ikennas morder? Det hjelper lite at de til stadighet forsikrer ham: «Ingen av oss vil drepe deg - vi er ikke engang ordentlige fiskere.»

«Forbløffende, løfterik, utrolig rørende ... minner om tidligere mestere.» - BBC,
«En tidløs kvalitet som gjør den nesten allegorisk - og desto mer kraftfull.» - Financial Times,
«Det mest frustrerende ved Den forbudte elven er at forfatteren ikke har skrevet flere bøker som leseren kan sluke når han er kommet til siste side.» - Chicago Tribune

Den forbudte elven ble nominert til Booker-prisen i fjor og har vunnet flere internasjonale priser. Boken er utgitt eller under utgivelse på 24 språk.

Forlag Font

Omtalt sted Nigeria

«Jeg har aldri levd uten brødrene mine. De har vært der hele tiden mens jeg vokste opp, jeg hadde sett på dem og tatt etter dem og levd en versjon av deres tidligere liv. Jeg hadde aldri gjort noe uten dem og var fullstendig avhengig av dem, især av Obembe, som hadde tatt til seg mye visdom fra de to eldre og tilegnet seg bredere kunnskaper fra bøker. Jeg hadde levd sammen med dem og stolt så mye på dem at ingen konkret tanke formet seg i sinnet mitt uten at den først hadde drevet gjennom hodene deres.»

Fortellerstemmen i romanen Den forbudte elven (The fishermen) av Chigozie Obioma er Benjamin (Ben) Agwu. Brødrene er de eldre brødrene Ikenna, Boja og Obembe. I tillegg har han to yngre søsken, broren David og søsteren Nkem. De har alle bodd hele livet sammen med foreldrene i Akure, en by i Vest-Nigeria.

Faren jobber i Nigerias sentralbank når han i november 1995 blir overført til en filial i en annen by. Moren er fortvilet:

«Innen det ble mørkt søndag kveld, begynte smuler av informasjon å dale fra mors enetale som dun fra en fugl: «Hva er det for slags arbeidsgiver som river en mann vekk fra familien så han ikke kan oppdra guttene sine? Selv om jeg var født med sju hender, hvordan skulle jeg ta med av disse ungene alene?.»

Ibenna er på den tiden nesten femten, Boja et år yngre, Obembe elleve år og Ben ni år. Neste morgen reiser faren til sin nye jobb og truer guttene til å ikke lage problemer for moren. Byen han skal jobbe i er for utrygg by til at familien kan flytte med.

«Hver gang jeg tenker på hvordan det var, hvordan den morgenen skulle markere den siste gangen vi alle bodde sammen som den familien vi hadde vært, begynner jeg – selv nå, to tiår senere –å ønske at han ikke hadde reist, at han aldri hadde fått det beskikkelsesbrevet. Før brevet kom var alt i sin skjønneste orden: Far gikk på jobben hver morgen, og mor, som hadde en liten butikk på markedet der hun solgte ferskvarer, stelte for de fem søsknene mine og meg. I likhet med barna i de fleste av familiene i Akure, gikk vi på skolen. Alt fulgte sitt naturlige løp. Vi tenkte lite på det som hadde vært. Tid betydde ingenting den gangen.»

Selv om de savner faren, venner de seg etterhvert til å se han sjelden. Det inntreffer en forandring i tilværelsen:

«Den gamle dagsordenen – sinnsro, lydighet, lesning og den obligatoriske siestaen – som lenge hadde vært en mønster i dagliglivet, mistet gradvis taket. Et slør la seg over øynene som vi hadde trodd kunne se alt, selv vår minste lille hemmelige rampestrek. I begynnelsen av den tredje måneden brakk den lange armen som ofte hadde svingt pisken, aktsomhetens redskap, tvert av som en grein. Da brøt vi oss fri.»

Guttene begynner å utforske verden utenfor den de er vant til. En av de nye aktivitetene er å fiske i den grufulle elven Omi- Ali. En elv med kilde til mørke rykter og overtro. Det er starten på tragedien.

Romanen Den forbudte elven ble utgitt i 2015 – på norsk i 2017 av Font forlag. Den har fått strålende kritikker og er blitt kategorisert som en litterær klassiker, en roman å miste pusten av, årets beste roman, fabelaktig osv osv. Norske og kritikere utenfor Norge er begeistret for debutromanen til Chigozie Obioma – link til Font forlag der man kan lese mer om romanen, anmeldelser mv.

Jeg har lest romanen på Ebokbib – og må slutte meg til de gode anmeldelsene. Jeg ble slukt inn i historien. Miljøet er levende beskrevet – det er som å være tilskuer på første rad. Vitne til et voldsomt drama som utspiller seg.Uten å kunne gripe inn. Derfor var det innimellom som om det gjorde fysisk vondt å lese om dramaet brødrene og familien blir en del av. Så ja, dette er den mest gripende romanen jeg har lest hittil i år. En roman å miste pusten av.

Link til blogginnlegget omtalen er kopiert fra

Enda en afrikansk forfatter som det er vel verdt å bli kjent med!

I hele sommer har jeg knapt kunnet bevege meg inn i en bokhandel uten å møte på denne boka - gjerne med påskrift fra en av de ansatte om hvilken fantastisk roman dette er. Jeg er generelt veldig engstelig for å gå glipp av store ting innenfor litteraturen, og ble selvsagt nysgjerrig. Før jeg rakk å områ meg, var første opplag av boka utsolgt. Etter å ha lest den er jeg ikke overrasket. Dette er nemlig en slik bok som slår godt an hos flertallet av lesere. Den gjør dessuten så sterkt inntrykk at leserne ikke kan la være å snakke om det etterpå. Ryktene sprer seg som ild i tørt gress, og før vi får snudd oss er den en bok "alle" bare må lese.

Chigozie Obioma (f. 1986) er opprinnelig fra Nigeria, men er bosatt i USA hvor han underviser i litteratur ved University of Nebraska. "Den forbudte elven" er hans debutbok, og den kom ut i 2015 (med originaltittelen "The Fishermen"). Boka ble nominert til Booker-prisen i 2015. Forfatteren har vunnet flere internasjonale priser for boka, som for tiden er oversatt til over 20 språk. Nå skriver Obioma på sin andre bok "Falkejegeren".

Om boka

Vi befinner oss i Nigeria og året er 1996. Vår jeg-person, Ben, har tre brødre; Ikenna, Boja og Obembe. Ikenna er eldstemann på femten, Boja er fjorten, Obeme er elleve og Ben er ni år. Da faren, som jobber i Nigerias sentralbank, forflyttes til en filial i Yola, endres livet deres dramatisk.

"Fra og med i dag skal jeg bo i Yola, og jeg vil ikke at dere skal lage vanskeligheter for mor." Han skar grimaser da han sa det, som hver gang han ville jage fryktens hunder i oss. Han snakket langsomt og med mørk og høy stemme, hvert ord hamret dypt inn i bevisstheten vår. Slik at hvis vi skulle være ulydige, kom vi til å huske nøyaktig når han hadde gitt oss den detaljerte formaningen med den enkle påminnelsen: "Jeg sa det."

"Jeg kommer til å ringe henne regelmessig, og hvis jeg får høre dårlige nyheter" - han viftet med pekefingeren for å understreke ordene - "jeg mener, noen som helst slags rampestreker, skal dere få smake syndens sold." (side 11)

Etter et par måneder bryter brødrene seg fri fra den gamle ordenen med sinnsro, lydighet, lesing og den daglige siestaen. I stedet begynner de å utforske verdenen utenfor den de er vant til. I begynnelsen spiller de fotball etter skolen. Men så en dag blir de fiskere. De skaffer seg utstyr og drar ut til elven Omi-Ala. For å komme dit må de forbi et område med ville griser.

"Vi fisket med stor iver, som om det daglig samlet seg et stort publikum ved elven for å se på oss og heie på oss. Vi brydde oss ikke om lukten av brakkvann, svermene av insekter som drev innved bredden hver kveld, eller det kvalmende synet av alger og blader som dannet kart over vanskeligstilte nasjoner på den motsatte elvebredden, der knudrete trær hang ned i vannet. Kledd i filler og gamle klær dro vi til elven hver bidige dag med de rustne blikkboksene våre, døde insekter og meitemarker i oppløsning. For vi hadde god glede av fiskingen, tross i alt besværet og den dårlige avkastningen." (side 19)

Det er bare én hake ved det: guttene får ikke lov til å gå til denne elven av foreldrene sine. Elva Omi-Ala var en gang ren og klar og forsynte innbyggerne både med vann og fisk. Nå er den en forurenset pøl og et ondskapens arnested, en "besmittet vugge". Dessuten verserer det mange rykter om elva - som at det foregår fetisjistiske ritualer langs dens bredder. Et lemlestet kvinnelik skal dessuten ha dukket opp året før.

Mens de er på vei hjem fra en fisketur, møter de landsbygærningen Abulu, som varsler at en av brødrene kommer til å drepe Ikenna. Abulu er beryktet for sine spådomskunster. De møter også på presten og en nabokone. Deretter er ikke veien lang til at foreldrene får greie på det som har skjedd. Neste gang faren er hjemme, vanker det juling.

"Mors forsøk på å helbrede Ikenna var bortkastet på ham. For spådommen hadde gått berserk som et blodtørstig villdyr og ødela sinnet hans med galskapens utemmede kraft, rev ned bilder, knuste vegger, tømte skap og veltet bord til alt han kjente, alt han var, alt han var blitt, lå smadret tilbake. For min bror Ikenna var frykten for den døden Abulu hadde spådd ham, blitt noe påtagelig, en innestengt verden som han var ugjendrivelig fanget i, og det eksisterte ingenting utenom den.

Jeg hadde en gang hørt at når redselen tar et menneskes hjerte i besittelse, krymper de. Det kunne man si om broren min, for da frykten inntok hjertet hans, frarøvet den ham mange ting - sinnsroen, velværet, vennskap, helsa, til og med troen." (side 107)

Moren klarer ikke å holde styr på barna mens ektemannen er borte, og ektemannen blir vitne til at alle hans drømmer om hva sønnene skulle bli - lege, advokat, ingeniør og flyver - forvitrer ...

Hva jeg tenker om boka

"Den forbudte elven" er en spenningsroman av de sjeldne, uten at dette er en krimroman. Jeg leste ut boka i løpet av svært kort tid, nærmest uten å være i stand til å slippe den. Jeg bare måtte få vite hvordan det gikk med denne hjemsøkte familien, hvor de voksne klamret seg til den moderne verden, mens barna holdt på å gå til grunne i gammel overtro. Vanligvis er det barna som står for utviklingen, mens foreldrene holder igjen - men her er det altså omvendt. Skjønt moren står i en mellomposisjon. Mens ektemannen er velutdannet, har hun vært hjemme med barna og hatt en liten jobb på det lokale markedet på si´.

Måten Chigozie Obioma beskriver det som skjer underveis, er hva jeg tidligere kanskje ville ha kalt "forblommede", fordi historien er så overlesset med adjektiver, metaforer og bilder at det tidvis kan bli for mæget av det gode. Samtidig er det noe med at dette er i tråd med en annen skrivetradisjon enn hva vi europeere er vant til. Etter hvert konkluderte i alle fall jeg med at det var helt greit. Ikke helt få ganger måtte jeg smile på grunn av forfatterens oppfinnsomhet. Han sparer liksom ikke på kruttet. Samtidig maner han frem en uhyggestemning som preget det meste av handlingen i boka. Han holder oss i en skrustikke, slik at det er vanskelig å legge boka fra seg.

Ekstra pikant er blandingen mellom igbo, joruba og engelsk. Måten disse språkene blandes sammen og har hver sine formål og begrensinger, er interessant lesning. Det hele får et muntlig preg over seg, noe som gjorde at jeg tenkte at boka må være ypperlig som lydbok!

Dramaet som utspiller seg i boka er dypt psykologisk. Forfatteren kryper nærmest inn under huden på hovedpersonene, og beskriver et persongalleri og et miljø så levende at jeg ikke hadde problemer med å se scenene for meg. Samholdet mellom brødrene er rørende beskrevet, og det samme gjelder sorgen etter at splittelsen mellom dem er et faktum. Det er sørgelig å være vitne til hvordan en spådom blir en selvoppfyllende profeti ... I følge de gamle tradisjonene og overtroen er nemlig alt forutbestemt, og det nytter derfor ikke å kjempe imot.

Bakteppet i romanen er politiske uroligheter i Nigeria, noe som for øvrig har ført til at så mange store og viktige nigerianske forfattere stort sett bor utenlands. Likevel er fortiden deres fra Nigeria så nær at de ikke blir en type eksilforfattere som for lengst har mistet forbindelsen med sine røtter og tegner et stereotypt bilde av situasjonen i sitt hjemland. Tvert i mot tenkte jeg at det Nigeria forfatteren beskriver, er meget realistisk og autentisk. Særlig gjelder dette kampen mellom det moderne og gammel overtro. Han er også inne på effekten av at presidentkandidater som har besøkt landsbyer som ledd i sin valgkamp, får støtte fra folket bare fordi de en gang har sett ham - helt uavhengig av politikken vedkommende står for.

Etter å ha lest "Den forbudte elven" av Chigozie Obioma, konstaterer jeg at jeg kan føye enda et navn til min liste over forfattere jeg følger med på. Det er dessuten spennende med alle de nye stemmene fra Afrika! Bøker som dette er med på å utvide våre kunnskaper og perspektiver om et kontinent de fleste av oss kjenner alt for lite til. Selv om denne boka omhandler det dysfunksjonelle i overgangen fra det gamle til det nye ... Dette er nemlig også en del av Afrikas historie.

Jeg anbefaler denne boka varmt!

De fire brødrene Ikenna, Benjamin, Obembe og Boja bor i den lille byen Akure i Nigeria. Faren har blitt forflyttet til en annen by, så moren er alene med brødrene og de to småsøsknene. Faren har store ambisjoner for sine sønner, og har allerede plukket yrker til dem på øverste hylle, men når faren er borte i lange perioder, er ikke guttene like flittige med skolearbeidet.
De bestemmer seg for å bli fiskere i den forbudte elven. Etter en av disse fisketurene, støter de på den gale Abulu. Han kommer med en profeti om at den eldste av brødrene, Ikenna, kommer til å bli drept av en av sine brødre.
Ikenna endrer dramatisk atferd etter dette, og det skjer flere ting som legger farens drømmer for sønnene i grus.

Uhyggelig og hjerteskjærende historie om en familie og et land i dyp krise.

Her er min omtale av Den forbudte elven. Linken fører til min bokblogg.

Forfattere jeg hittil ikke har lest noe av, men som jeg er nysgjerrig på. Må prøve å få lest noe av dette etterhvert.

En bok utgitt i 2017: Zeshan Shakar: Tante Ulrikkes vei

En bok skrevet av en afrikansk forfatter: Chigozie Obioma: Den forbudte elva

En bok som har vunnet The Man Booker Prize: Kazuo Ishiguro: En kjempe begravd

En bok utgitt det året du fylte 18: Haruki Murakami: Hear the Wind Sing (1979)

En bok med gult omslag: Agnes Ravatn si "Operasjon sjølvdisiplin"

En bok utgitt det året moren eller faren din ble født: Graham Greene: Brighton Rock (1938)

En bok utgitt under et pseudonym: Arne Dahl: Innland (+ Elena Ferrante)

En bok med en tittel som begynner på F: Javier Marías: Forelskelsene

Bok med handling i en annen verden: J.K.Rowling: Harry Potter & the Philosopher's Stone

En bok med kvinnelig hovedperson: Elena Ferrante: Kvelande kjærleik

En bok med en farge i tittelen: Peter May: The Black House

En bok skrevet for barn: C.S.Lewis: Narnia: Løven, heksa og klesskapet + the voyage of....

Leseutfordring på Facebook - 2018:

1. Bok utgitt i 2018: Elena Ferrante: Kvelande kjærleik
2. Bok av en favorittforfatter: Nikolaj Frobenius: Mørke grener
3. Bok på et annet språk enn ditt morsmål: Haruki Murakami: Hear the Wind Sing+Harry P.
4. Islandsk forfatter: Jón Kalman Stefánsson: Himmelrike og helvete
5. Bok hvor Religion er en del av handlingen: Chigozie Obioma: Den forbudte eleven +flere.
6. Bok om et tema du ikke har noe særlig kjennskap til: J.K.Rowling: Harry Potter (Bok1+2)
7. Amerikansk klassiker. John Williams: Stoner
8. Årstid i tittelen: Pedro Camaro-Alvrez: Og været skiftet og det ble sommer og så videre.
9. Vinner av Man Booker Prize: Kazuo Ishoguro: En kjempe begravd
10. Bok handlingen på en annen planet: D. Adams The hitchhiker's guide to the galaxy.
11. Bok skrevet under pseudonym: Arne Dahl: Innland + (Elena Ferrante/Lars Kepler)
12. En fagbok: Giulia Enders: Sjarmen med tarmen.
13. Bok hvor hovedpersonen er en skurk/antihelt: Graham Greene "Brighton Rock"
14. En dystopisk roman: Margaret Atwood: Oryx og Crake
15. Bok som omhandler sorg eller død: Javier Marías: Forelskelsene + flere bøker (4,5,8,19)
16. Bok forfatter under 30 år: Agnes Ravatn: "Fugletribunalet"
17. Bok der handlingen foregår før vestlig tidsregnings begynnelse: Gilgamesj
18. Bok skrevet av to forfattere: Lars Kepler (A.Coelho Ahndoril&A. Ahndoril): Stalker
19. Bok med et stygt omslag: Erlend Loe: Naiv super
20. En norsk samtidsroman: Vigdis Hjorth: Arv og miljø
21. En selvhjelpsbok: Agnes Ravatn si "Operasjon sjølvdisiplin"
22. En bok om ekstremisme: Demian Vitanza: Dette livet eller det neste.
23. Bok med snø på coveret: Ninni Schulman: Jenta med snø i håret
24. Bok utgitt det året du fylte 15: Anne Karin Elstad: Folket på Innhaug (1976)
25. En dagbok: Zeshan Shakar: Tante Ulrikkes vei

fet skrift betyr: er lest

1: A book made into a movie already seen: John Boyne "The Boy in the Striped Pyjamas"
2: True crime: Karin Fossum, "Elskede Poona" (Darling, Poona)
3: The next book in a series you started: Peter May, "The Lewis Man"
4: A book involving a heist: Anthony M. DeStefano, "The big heist"
5: Nordic noir: Arne Dahl, "Innland" (English title: "Hunted")
6: A novel based on a real person: Karl Ove Knausgård: Min Kamp 1 (My struggle, Book 1-6)
7: A book set in a country that fascinates you: Peter May, "The firemaker" (China)
8: A book with a time of day in title: Kazuo Ishiguro, "Resten av dagen" (the remains of the day)
9: A book about a villain or antihero: Javier Marias, "Forelskelsene" (The Infatuations)
10: A book about death/grief: P. Carmona-Alvarez "The weather changed, summer came...
11: A book w. a female author who uses a male pseudonym: R. Galbraith, The Cuckoo's Calling
12: A book with an LGBTO+ protagonist: David Ebershoff, "Den danske piken" (The danish girl).
13: A book that is also a stage play or musical: Victor Huge: De elendige - "Les Misérables"
14: A book by author of different ethnicity than you: Chigozie Obioma,"The fishermen
15: A book about feminism 1: Vigdis Hjorth «Arv og Miljø»" (Wills and Testaments)
16: A book about feminism 2: Chimamanda Ngozi Adichie, "we should all be feminists"
17: A book about mental health: Ingeborg Senneset, "Anorektisk"(Anorectic)
18: A book you borrowed or was given to you as a gift: Zeshan Shakar, Tante Ulrikkes Vei
19: A book by two authors: Kepler, "Stalker"
20: A book about or involving sport: John Grisham, "En amerikaner i Italia" (An American i Italy).
21: A book by a local author: Agnes Ravatn, "Fugletribunalet" (the bird tribunal)
22: A book with your favorite color in the title: Peter May "The Black House"
23: A book with alliteration in title: J.K.Rowling, Harry Potter & the Philosopher's Stone
24: A book about time travel: J.K.Rowling, Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
25: A book w. a weather element in title: Ninni Schulman, The girl with snow in her hair
26: A book set at sea: Jón Kalman Stefánsson, "Himmelrike og helvete" (Heaven and hell)
27: A book with animal in the title: M. Haddon: The Curious Incident of .. Dog in the Night-Time
28: A book set on a different planet: Douglas Adam "The Hitchhiker's Guide To The Galaxy
29: A book with song lyrics in the title: Haruki Murakami, "Norwegian Wood"
30: A book about or set on Halloween: Tania Kjeldset, "Halloween
31: A book with characters who are twins: Jandy Nelson "Jag ger deg solen" (I give you the sun)
32: A book mentioned in another book: Graham Greene, "Brighton Rock" (in "Matilda")
33: A book from a celebrity book club: Colson Whitehead, "The underground railroad"
34: A childhood classic you've never read: Mark Twain, "Huckleberry Finn"/"Tom Sayer"
35: A book that's published in 2018: Elena Ferrante, "Kvelande kjærleik (Troubeling love)
36: A past Goodreads Choice Awards winner: Anthony Doerr, "All the Light We Cannot See".
37: A book set in the decade you were born: John le Carré, The Spy Who Came in from the Cold
38: A book you ment to read in 2017 but didn't get to: Margareth Atwood, Oryx and Crake
39: A book with an ugly cover: Erlend Loe, "Naiv, Super"
40: A book that involves a bookstore or library: Gabrielle Zevin: «Herr Fikrys litterære liv»
41: Your favorite prompt f. the 2015 Popsugar Reading Challenges: Robert Harris, Pompeii
42: A bestseller f. year you graduated high school: Haruki Murakami "Hear the wind sing"
43: A cyberpunk book: Ernest Cline, Ready Player One.
44: A book that was being read by a stranger in a public place: Peter May, The Chessmen
45: A book tied to your ancestry: Anne Karin Elstad, Folket på Innhaug (The people of Innhaug)
46: A book with fruit/vegetable in the title: John Steinbeck, Vredens druer (The Grapes of Wrath)
47: An allegory: Kazuo Ishiguro, "Den begravde kjempe" English: The Buried Giant
48: A book by an author with the same first or last name as you: Mette Torill Berntsen, "Harissa"
49: A microhistory: Rebecca Skloot, "The Immortal Life of Henrietta Lacks"
50: A book about a problem facing society today: D. Vitanzas, "Dette livet eller det neste"
51: A book recommended by someone else taking the Popsugar Reading Challenge: J.K.Rowlings: "Harry Potter and the Goblet of Fire"

• "Der savannen ender - roman" av Gunnar Kopperud
  • "I slaktemåneden - roman" av Fartein Horgar