Den forbudte elven

av (forfatter) og Tone Formo (gjendikter).

Font 2017 Innbundet

En sensasjonell debut og en nydelig afrikansk roman om oppvekst, overtro og de ubønnhørlige konsekvensene av brutt tillit og forspilte muligheter.

Nigeria i 1990-årene. Fire brødre i den lille byen Akure benytter farens fravær til å dra på fisketur i en elv som de har fått streng beskjed om å holde seg unna. På vei hjem med fangsten støter de en dag på Abulu, en galning som er beryktet for sine spådomskunster. De terger ham på gutters vis, like vågale som de er skremte, men han kommer mot dem som en gammeltestamentlig profet og forkynner at den eldste, Ikenna, vil bli drept av en av sine brødre, en fisker.
Denne spådommen skal forfølge guttene og gradvis tære på de skjøre familiebåndene. Moren blir innlagt på sykehus, og faren - familieoverhodet som har båret på ambisiøse drømmer om at guttene skulle bli leger, advokater, ingeniører og flyvere - bryter sammen i erkjennelse av at han ikke kan beskytte dem. Og hvis den gale spåmannen har rett, hvilken av brødrene vil da bli Ikennas morder? Det hjelper lite at de til stadighet forsikrer ham: «Ingen av oss vil drepe deg - vi er ikke engang ordentlige fiskere.»

«Forbløffende, løfterik, utrolig rørende ... minner om tidligere mestere.» - BBC
«En tidløs kvalitet som gjør den nesten allegorisk - og desto mer kraftfull.»
- Financial Times
«Det mest frustrerende ved Den forbudte elven er at forfatteren ikke har skrevet flere bøker som leseren kan sluke når han er kommet til siste side.» - Chicago Tribune
"Den forbudte elven" ble nominert til Booker-prisen i fjor og har vunnet flere internasjonale priser. Boken er utgitt eller under utgivelse på 24 språk.

Forlag Font

Omtalt sted Nigeria