Formildende omstendigheter

kriminalroman

Gyldendal 2019 Innbundet

"Du skal ikke slå i hjel, er Moselovens femte bud. Det samme sier straffeloven - bortsett fra i nødverge." Advokat Mikael Brenne står ovenfor en utrolig intrikat og rystende sak.

En natt blir forsvarsadvokat Mikael Brenne vekket av en telefon. Det er en klient, Nina Sunde, som ringer, og hun er livredd. Noen har tatt seg inn i huset hennes. Mikael kaster seg i bilen, men da han kommer frem er det for sent. I stuen ligger Ninas eks-mann, skutt.
Det ser ut som et soleklart tilfelle av nødverge og Mikael kjenner seg trygg på at han skal få Nina frikjent. Men det viser seg at hun ikke har fortalt sannheten.
Bak løgnene kommer en annen historie til syne, så grusom at ingen tror på den.
Og selv om den skulle være sann, innser Mikael at det ikke er sikkert at det vil hjelpe Nina Sunde.
For hvor går egentlig grensen?
Når er det lov å drepe et annet menneske?
Fra anmelderne:«Chris Tvedt vet å legge opp til et rettssalsdrama uten sidestykke»Gunn Magni Galaaen, Trøndeavisa
"Forfatteren har en magnetisk evne til å føre leseren inn i handlingen - bli med på hovedpersonens opp- og nedturer både etterforskningsmessig og på det private plan."Jon Terje Grønli, Gjengangeren
SPENNENDE OG TANKEVEKKENDE"Endelig en ny Mikael Brenne-krim!"Liv Lysaker, LO Media

ISBN13 9788205526747

EAN 9788205526747

Genre Krim

Omtalt sted Bergen

Den beste fra Chris Tvedt så langt!
Ja, kanskje den beste av Norsk krim i år uansett?
Jeg storkoste meg fra første til siste side, og slik boka inviterer til, engasjerte jeg meg også til å finne mulige alternativer til de antagelser som forsvarsadvokaten Brenne må legge til grunn i sin håndtering av saken i rettsapparatet og sin egen etterforskning.
Og som man mest triumferer i stille sin, overbevist om at her har jeg en annen løsning på både det ene og det andre, så tar fortellingen en ganske så annerledes vridning. Ja, burde kanskje skjønt det, at fullt så enkelt er det nok ikke, da "løsningen" min ble åpenbar litt over midt i boka. Og hva var dert da å skrive mer om på de neste 120 sidene?..?

Boka dreier seg selvfølgelig også en god del om dilemmaet som ligger i begrepet "formildende omstendigheter", her i en setting hvor en person gir full tilståelse for selve drapet.
Rett i kasjotten? Å nei, så enkelt er det jo ikke.
Her får vi et fint innblikk i påtalemyndighetenes vurderinger, arbeidsmetoder og prioriteringer og viktigheten av detaljer og grundighet, også fra forsvaret.
Men i det store og det hele er dette en kriminalfortelling. En høyst troverdig sådan. Befriende fri for absurde volds sener med blod og gørr. (Nettopp ferdig med Keplers Lazarus"..., milde himmel)
Personal galleriet synes jeg beskrives inngående og godt, slik at de viktigste personene fremstår levende og troverdige. Ikke minst gjøres Brenne levende.
Og spennende er det. Stort sett hele tiden.
Dette er for meg noe av det beste jeg har lest på lenge.
En klar femmer, men jeg gir jaggu seks, da Tvedt klarer å lage spenning uten overdreven vold.

Samme mål som i fjor, å lese 52 bøker.

• "Vokteren" av Fiona Cummins
  • "Ensom ulv" av Christina Erikson