Portåpneren

Fair forlag 2018 Innbundet

Dette er en frittstående oppfølger av "Et blått sjal av bly" som utkom i 2014 og som var Kjell Erling Bardals debutroman. Den gang fikk boken mye rosende omtale, men vi kan forsikre at "Portåpneren" er enda mye bedre. Denne boken har alt. Her møtes spenning, overgrep, hevn, galskap, kjærlighet, begjær, humor og guddommelig tro så frodig og vakkert formulert som selve landskapet hvor alt foregår. Landskapet er selvfølgelig Helgeland.

Forlag Fair forlag

Omtalt sted Nordland

Elias Anker har kommet hjem til Helgeland etter 30 år i Amerika. Der satt han flere år i fengsel, men har nå funnet Jesus. Sammen med barndomsvenninnen, Maria, starter han en sekt - Herrens Lys. Elias har bestemt at den skal bestå av ham, Maria, og ytterligere seks kvinner. Marias oppgave er å føde en gutt.
Journalist, Erling Bærø, skal skrive om Elias og Herrens Lys. I forbindelse med researchen, kommer han over en gammel, henlagt sak fra 80-tallet. Fire ressurssterke menn var tiltalt for pedofili og incest, men etter at et av ofrene trakk tilståelsen, ble saken henlagt og delvis glemt. Faren til Elias pleide omgang med de involverte. Finnes det noen kobling mellom Elias og ugjerningene som angivelig ble begått i hans barndom?

Utrolig spennende og underholdende bok med godt språk. Uvanlig og annerledes plot.

• gammel? Utbryter han irritert.
    Jeg biter meg selv i stortåa om jeg må. Løfter lett hundre kilo i benkpress og løper kvarten på under femti minutter. Alder er et relativt begrep. Når Vårherre en dag kaller meg inn til den himmelske verneplikt, slår jeg formen min i bordet og krever to års utsettelse.

Overkroppen hans er som en tønne. Overarmene er også overdimensjonert. Likevel er han ikke muskuløs, bare stor. Som om han spiser av kraftfôret han forer oksene med.

• "Mørke krefter" av Brad Thor
  • "Tredje gang du dør - thriller" av Øystein Wiik