Et blått sjal av bly

Fair forlag 2014 Innbundet

Erling vender tilbake til det idylliske barndomshjemmet i Nordland. Det som skulle være et hyggelig sommerbesøk, blir imidlertid ikke som forventet. For i det lille lokalsamfunnet er det hensynsløse krefter i sving, og Erling tvinges motvillig til å ta kampen opp mot dem. I Helgelandskysten storslåtte kulisser blir han deltaker i et drama fylt med ondskap og vold, men også med lengsel og kjærlighet. Og mens livet hans snus på hodet, er det én motstander han ikke oppdager. En som helst vil se ham død.

Forlag Fair forlag

Utgivelsesår 2014

Genre Krim

Omtalt sted Nordland

ET BLÅTT SJAL AV BLY AV KJELL ERLING BARDAL

Utgitt første gang i 2014

Kjell Erik Bardal er fra Alstadhaug i Nordland. Et blått sjal av bly er hans første roman.

Erling har bodd mange år i Oslo, men i år er han på sommerferie i barndomshjemmet i Nordland. Sammen med broren Kasper går de inn i en sommer de aldri har sett maken til. En gruppe tyskere er på jakt etter noen figurer av rav som forsvant ned i havdypet da fangebåten Riegel ble bombet av britene under andre verdenskrig.

Rav er et meget verdifullt materiale, og tyskerne gjør hva som helst for å få tak i dette.

Et blått sjal av bly er en veldig annerledes krimbok. Antiheltene er med, som de bør, og handlingen er bygget opp på en veldig bra måte. Men det er språket i boken som skiller seg veldig fra andre bøker jeg har lest i det siste. Bardal skriver veldig lyrisk uten at det blir for dumt. Det er ikke all lyrisk beskrivelse som kan passe like godt i en krimroman, men Bardal klarer å balansere dette på en veldig fin måte. Jeg kan jo finne et sitat fra boken som beskriver hva jeg mener:

"I skråningen mot veien bøyer langstilkede praktvalmuer seg mot bakken. Det er som de fryktsomt venter på de første vindkastene. De virker sårbare og skjøre som livet selv."

Boken runder av med en relativt eksplosiv finale, og selv om det kanskje ikke er veldig realistisk, så fungerer det veldig fint allikevel.
Jeg vil si at boken absolutt er verdt å lese!

Det er sommer, og Erling er på vei fra Oslo til barndommens rike i Nordland. Søvik er et lite sted hvor alle kjenner hverandre. Erling blir fort gjenkjent, og majoriteten regner med at han har kommet for å bli. Kasper, Erlings bror, er nordlending på sin hals, og synes at Erling har blitt for mye bygutt. Da Kasper oppdager at noen har brutt seg inn hos dem, er det slutt på idyllen. Han er overbevist om at tyskerne som holder til på campingen er de skyldige, og drar med seg Erling på jakt. De jagede er ikke til å spøke med, og det blir en dramatisk sommer for de to brødrene.

God krim fra Helgeland.

For fulldig omtale følg link

Bøker

Her er de klart beste bøkene av de 60 jeg leste i 2014.

• "Vikingarven - spenningsroman" av Jan Ragnar Nymoen
  • "Livvakten" av Tove Taalesen