Vikingarven

spenningsroman

Araltes forl. 2016 Innbundet

Malte Moddy, nestleder for sikkerhetsavdelingen i Western Norwegian Oil, har invitert Peggy Browning med på ferie til Sør-Afrika. Hun er datter til den amerikanske chargés d'affaires i Oslo. Uten varsel blir Malte alvorlig syk. Han klarer ikke å skille fantasi fra virkelighet og angriper Peggy som vettskremt flykter fra hotellet. Utenfor terminalbygningen på Gardermoen springer hun ut i veien foran en piratdrosje, og blir livstruende skadd.
Malte reiser hjem til Stavanger, får tilbakefall og havner på sykehus. Han sliter med å bli frisk, plages av svimmelhet og depresjoner. Broren, som er fisker og hvalfanger i Reine i Lofoten, skjønner at noe er alvorlig galt da han oppdager at broren lyver for ham. Han oppsøker Malte i Stavanger og nærmest tvinger ham med seg hjem til julefeiring. Her blir Malte sporet inn på slektsforskning og tar etter hvert en DNA-test.
Som en direkte følge av dette blir Malte Moddy innblandet i hendelser der en gammel skatt - med røtter tilbake til vikingtid - spiller hovedrollen. Faktiske historiske hendelser forbindes med nåtid, russisk mafia og Krim-krisen. Boken får en høyst overraskende slutt ... (Anmeldt i Harstad Tidende 29. juni 2016 - Terningkast 5!)

Forlag Araltes forl.

Genre Spenning

En verdig debut, en god underholdningsroman, med full fart og spenning hele boka ut. Les gjerne mer i bloggen min her.

• "Nødhjelp" av Sidsel Dalen
  • "Skamtegnet - gjengitt etter Oskar Prods Brattenschlags etterlatte nedtegnelser" av H. K. Fauskanger
  • "Skrinet - kriminalroman" av H. K. Fauskanger
  • "Skarlagenssalen, eller Det røde rom gjengitt etter Oskar Prods Brattenschlags etterlatte nedtegnelser - kriminalroman" av H. K. Fauskanger
  • "Mørketid - krim" av Jorun Thørring
  • "Den som forvolder en annens død - kriminalroman" av Chris Tvedt