Den siste kamelia

av (forfatter) og Mari Johanne Müller (oversetter).

Cappelen Damm 2020 Innbundet

Andre verdenskrig nærmer seg slutten, og det siste kjente eksemplaret av en kameliaplante ved navn "Middlebury Pink" holdes skjult på et engelsk gods. Flora, en amerikansk amatørgartner, bosetter seg på godset for å få tak i den sjeldne blomsten. Jakten på den unike planten fører til at Flora oppdager både kjærlighet og en serie kriminelle handlinger. Mer enn et halvt århundre senere flytter landskapsarkitekten Addison inn på godset. Hun blir fullstending overveldet av den fantastiske blomsterhagen - full av kamelia - som ligger bak huset. Her finner hun også den gamle dagboken til en gartner som har bodd på eiendommen. Men når hun begynner å lese, oppdager hun fort at dagboken skjuler noen mørke hemmeligheter. Og hvis den overhengende faren som Flora sto ovenfor fremdeles eksisterer, kan Addison gå samme skjebne i møte?

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788202630218

EAN 9788202630218

Genre Romantikk

Omtalt tid 1939-1945 2000-2009

Omtalt sted England

Jeg elsker Sarah Jio og jeg elsket også denne boka - etterhvert. Tok litt tid før jeg kom ordentlig inn i den, var litt forvirrende at hun noen ganger tidfester kapitlene og andre ganger ikke. Mange kvinnelige roller som begynner på A forvirrer også, men etterhvert klare jeg å holde styr på dem og historiene trådte frem for meg. Jeg skjønner ikke heeeelt hvorfor Addison / Amanda absolutt skulle gjemme fortiden sin for mannen Rex, det som hadde skjedd var jo i hennes ungdom og ikke noe hun kunne noe for - så akkurat den biten kjøpte jeg ikke helt.

Men kjærlighetshistorien og blomsterbeskrivelsene er Sarah Jio på sitt beste! Synes jeg.

Som underholdning holdt det mål, men storyen er ganske så søkt og veldig søtsuppe.

Fantastisk forfatter! Denne var vakker.

Bøker jeg har lest året 2022

• "Kanskje en vakker dag" av Debbie Johnson