Kvinne sett fra ryggen

av (forfatter) og Cecilie Winger (oversetter).

Kagge 2023 Innbundet

Ida Ilsted og Vilhelm Hammershøi treffes når Idas bror tar med sin kunstnervenn hjem på sommerferie. Når Vilhelm frir innen sommeren er over, undrer mange seg over hva han ser i den unge Ida.

Hun skal bli den bli den geniale kunstnerens livsledsager og eneste modell - men med ryggen vendt mot publikum. Kunstelskere over hele verden - enten de vandrer i Metropolitan Museum of Art i New York, Musée d'Orsay i Paris eller Nasjonalmuseet i Oslo - har betraktet denne kvinnen, men uten å kjenne hennes historie eller sinn. Som oftest ses hun ryggvendt med blottet nakke, i et tomt rom. Den prisbelønte og kritikerroste danske romanforfatteren Jesper Wung-Sung snur Ida mot oss, og et dypt fascinerende menneske og en helt spesiell kjærlighetshistorie åpenbarer seg.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2023

Genre Historisk litteratur Biografisk litteratur

Omtalt tid 1900-1945 1850-1899

Omtalt sted Danmark

Omtalt person Vilhelm Hammershøi Ida Hammershøi

Bøker eg har lest/hørt i 2023.
2023 var dessverre eit år med dårlig leselyst,
men då er det godt at det finnes lydbøker.

• "Jernlungen" av Kirstine Reffstrup
  • "Gratulerer med dagen - roman" av Maria Horvei
  • "Over mennesker - roman" av Juli Zeh
  • "Mannen fra Milano - roman" av Marit Tusvik
  • "Krigerhjerte - min fars reise" av Guro Sibeko
  • "Ut av mørket, skinnende lys - (en sannferdig beretning om doktor David Livingstones siste år og dager på jorden og om hans siste reise fra Afrikas indre ut til kysten, fortalt av hans afrikanske ledsagere, i tre bind)" av Petina Gappah
  • "Usynlighetens historie" av Martha Batalha
  • "En vakker dag - roman" av Soudabeh Alishahi