Stargate

en julefortelling

Gyldendal 2021 Innbundet

ISBN13 9788205539334

EAN 9788205539334

Nydelig historie!!! Litt «Piken med svovelstikkene» møter Charlie fra «Charlie og sjokoladefabrikken» møter Bosse fra «Mio min Mio», men i moderne Oslo. Sår og tankevekkende historie. Presist og innholdsrikt språk.

Det er lenge siden jeg har grått av en bok, men lesingen av denne nydelige boken fikk meg til å ta til tårene flere ganger. Den ga meg også gåsehud innimellom. Språket er så perfekt presist og følelsene så intense. Nå er jeg riktignok litt lettrørt rundt juletider, men altså jeg kan ikke forstå noe annet enn at alle må bli rørt av denne. Boken handler om to jenter på Tøyen som bor sammen med sin far som ikke fungerer så godt. Historien er vond, men allikevel så full av håp og kjærlighet. Denne boken kommer jeg til å ta frem hver eneste jul❤️

En perle av en bok. Vakker, trist, poetisk og tankefull.

Ronja, 10, og Melissa, 17, vokser opp på Tøyen i Oslo. Faren er stort sett arbeidsledig, for han klarer ikke å holde på jobbene han får. I stedet går han på Stargate; nabolagspuben. Ronja skulle ønske at hun kunne stoppe alle ølkraner i verden, men selv om hun bare er 10 år, skjønner hun at det ikke går.
Da faren får jobb som juletreselger, får Ronja nytt håp, og lenge går det bra. Så må han på Stargate igjen, og Melissa tar ansvar. Hun tar over jobben hans, og også Ronja hjelper til.

En sår julefortelling fra vår egen tid. Om barn som må bli voksne før tiden. Om solidaritet og fulle folk.
Man leser hele tiden med en klump i magen, men lyspunktene finnes, heldigvis.

Dette blir helt sikkert en juleklassiker. En moderne utgave av Jenta med svovelstikkene.

-Undere kan skje, pleide vaktmesteren å si. - Noen ganger finnes det bare ingen utvei, og da skjer et under.

Bøker lest

Bøker lest i 2021.

Lesesirkel på Twitter

Dette er en bokklubb for alle som er interessert i bøker og lesing, og du er velkommen inn i gruppa uansett om du har tenkt til å lese bøker sammen med oss eller om du bare ønsker å være en del av gjengen vår.

• "O bli hos meg" av Lene Ask
  • "Uelsket - roman" av Iram Haq